چکیده:
در جامعه مصرفی امروز افراد در طول زندگی روزمره خود ناگزیر از مصرف انواع
کالاهای تولیدی و حجم عظیمی از کالاهای صنعتی هستند.در صورتی که بر اثر مصرف این
کالاها به مصرفکننده زیانی وارد شود براساس قانون مسؤولیت مدنی، تولیدکننده در
قبال مصرفکنندگان مسؤول است.بیمه مسؤولیت محصول(مسؤولیت تولیدکنندگان کالاها)ساز و
کار حمایتی مکمل قانون مسؤولیت مدنی و قوانین حمایت از حقوق مصرفکننده است که در
این مقاله بررسی میشود.باوجود اهمیت فراوان این پوشش بیمهای، بررسی صورت گرفته
نشان میدهد که بیمههای مسؤولیت محصول در ایران رش مطلوبی نداشته است.در این مجال
سعی بر این است که عواملی که میتوانند بر رشد بازار بیمههای مسؤولیت محصول موثر
باشند بررسی شوند.در این جهت عوامل موثر بر رشد بازار بیمههای مسؤولیت محصول به دو
دسته عوامل محیطی و عناصر آمیخته بازاریابی تقسیم شدند.عوامل محیطی کمتر کنترل
شرکتهای بیمه قرار دارند اما عناصر آمیخته بازاریابی ممکن است تحت کنترل شرکتهای
بیمه قرار گیرند که جداگانه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند.براساس نتایج پژوهش،
تأثیر عامل محیط قانونی بر رشد بازار بیمههای مسؤولیت بیشتر از دیگر عوامل محیطی
است و در میان عناصر آمیخته بازاریابی عنصر خدمت بیشترین تأثیر را بر رشد بیمه
دارد.
خلاصه ماشینی:
"بیمههای مسؤولیت محصول(بیمه مسؤولیت تولیدکننده در قبال مصرفکننده)به عنوان سازوکار حمایتی حقوق مصرفکننده در عرصه اقتصاد و توسعه اقتصادی اهمیت ویژهای مییابد لذا در برنامه سوم توسعه اقتصادی، لزوم بررسی لایحه حمایت از حقوق مصرفکننده مورد تأکید قرار گرفته است.
سهم بازار بیمههای مسؤولیت طی سالهای 1374-1378 (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به اینکه براساس آمار موجود شرکت بیمه ایران بیش از 50 درصد از سهم کل بازار بیمه را در ایران در اختیار دارد و بررسیهای صورت گرفته در خصوص بیمهنامههای صادر شده توسط شرکت بیمه ایران طی سالهای 76 تا 78 نشان داد که این شرکت طی این سالها کمتر از 250 فقره بیمهنامه صادر نموده است، که نسبت به حجم و تنوع کالاهای تولیدی در کشور رقم بسیار اندکی است و نشاندهنده رشد ناچیز بازار (1).
لذا از کلیه کارشناسان و مدیران بیمههای مسؤولیت مستقر در دفاتر مرکزی و بیمه مرکزی ایران در خصوص میزان تأثیر این عوامل نظر خواهی گردید و بر این اساس پس از تحلیل آماری پاسخها نتایج نشان داد که در میان عوامل محیطی، محیط بازاریابی و محیط قانونی بیشترین تأثیر را بر رشد بازار بیمههای مسؤولیت محصول دارد و پس از آن به ترتیب عوامل محیط اجتماعی، محیط اقتصادی و محیط فرهنگی قرار گرفتند.
همچنین شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران میتواند با اعمال روشهای ساده اجرایی، بهرهگیری از مشاوره کارشناسان حقوقی و صنعتی، آگاهسازی مستمر تولیدکنندگان از مسؤولیتهای خودآگاهی مصرفکنندگان از حقوق خود از طریق روابط عمومی و آموزش تخصصی و آشناسازی نمایندگان و کارگزاران با این پوشش بیمهای موجب رشد و توسعه بیمههای مسؤولیت محصول شوند."