Skip to main content
فهرست مقالات

نقش و جایگاه صنعت بیمه در کاهش خسارت ناشی از تصادفات رانندگی

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 27 تا 52)

کلیدواژه ها :

محیط ،وسیله نقلیه ،تصادفات ،برنامه سوم توسعه ،ایمنی ترافیک ،خسارتهای جانی و مالی ،بیمه شخص ثالث ،عامل‌ انسان

کلید واژه های ماشینی : بیمه، تصادفات، رانندگی، بیمه شخص ثالث، تصادفات رانندگی، وسایل نقلیه، صنعت بیمه، خسارتهای پرداختی صنعت بیمه کشور، خسارت ناشی از تصادفات رانندگی، جاده‌ای

بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی که در جامعه ما به بیمه شخص‌ ثالث معروف است باوجود رشد و توسعه نسبی،چنان‌که باید فراگیر نشده و با این‌که اجباری است‌ هنوز وسایل نقلیه بسیاری فاقد این پوشش بیمه‌ای هستند.در ضمن،بخش عمده‌ای از خسارتهای‌ پرداختی صنعت بیمه کشور در سالهای گذشته مربوط به این رشته بیمه‌ای بوده است.به نظر می‌رسد که بیشتر نابسامانی‌ها و مشکلات مربوط به بیمه شخص ثالث مربوط به مدیریت نامناسب جاده‌های‌ کشور،ایمن نبودن جاده‌ها و وسایل نقلیه و نیز رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی باشد.با افزایش روزافزون تعداد تصادفات،خسارتهای جانی و مالی ناشی از آن روند صعودی یافته و منابع‌ محدود اقتصادی و نیروی انسانی کشور در معرض خطری جدی،که درحال تبدیل شدن به فاجعه‌ ملی است قرار گرفته‌اند. در این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر تصادفات،با توجه به ویژگیهای سه عامل اصلی بروز تصادفات انسان،محیط و اتومبیل و مقایسه تطبیقی مرگ و میرهای ناشی از آن در کشور با تعدادی از کشورها برای کاهش خسارتهای جانی و مالی ناشی از تصادفات،برخی از راهکارهای‌ بیمه‌ای ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"ایمنی ترافیک و برنامه سوم توسعه از چالشهای اصلی و راههای تحول و توسعه در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توان به‌ مواردی مانند ایجاد زمینه‌های لازم برای هماهنگی و مدیریت امور ایمنی حمل ونقل و ترافیک در سطح ملی،تأمین منابع مالی لازم برای اجرای طرحهای ایمنی حمل‌ونقل و ترافیک،ارتقای سطح آموزش ایمنی،فقدان سیستم کنترل و نظارت مؤثر،توجه کافی به‌ استانداردها و فناوری‌های روز بین‌المللی در اجرای طرحها،ایجاد پایگاههای اطلاعات‌ تصادفات جاده‌ای،استاندارد کردن شبکه راهها و رفع یا اصلاح نقاط حادثه خیز،توسعه‌ استانداردهای بین‌المللی در ناوگان عمومی،اجرای مؤثر قانون توسط پلیس راه، ساماندهی و سازماندهی مطلوب به امر امدادرسانی به حادثه دیدگان در تصادفات‌ جاده‌ای،نظارت دقیق و مستمر بر کیفیت ناوگان فعال(از حیث ضوابط و معیارهای فنی و ایمنی)،ضعف فرهنگ نگهداری وسایل نقلیه و بالاخره نا به سامانی در رسیدگی به امور تصادفات و سوانح رانندگی و بررسی ریشه‌ای علل وقوع آنها اشاره کرد. با توجه به روند فزاینده حوادث ناگوار رانندگی در جاده‌های کشور که موجب‌ بروز خسارتهای جانی و مالی بسیاری درسالهای اخیر شده و برای سطح ایمنی، کاهش تلفات و ضایعات وارده و راه‌اندازی و عرضه خدمات امدادرسانی در حمل‌ونقل‌ جاده‌ای،کمیسیونی تحت عنوان کمیسون ایمنی راههای کشور مرکب از نمایندگان‌ وزارتخانه‌های راه و ترابری،جهادسازندگی،کشور،پست،و تلگراف و تلفن،بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،معاونت راهنمایی و رانندگی و امور حمل‌ونقل نیروی‌ انتظامی،جمعیت هلال احمر و سازمان پزشکی قانونی(و برحسب لزوم سایر دستگاههای اجرایی ذی‌ربط)به ریاست سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور و زیر نظر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور تشکیل می‌گردد دستورالعمل نحوه‌ تشکیل و فعالیت این کمیسیون حداکثر ظرف مدت شش ماه توسط وزارت راه و ترابری تهیه و به تصویب هیأت دولت برسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.