Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر بیمه مسئولیت بر توسعه صادرات غیر نفتی ایران

نویسنده:

(12 صفحه - از 139 تا 150)

کلیدواژه ها : مسئولیت ،تعدی ،بیمه مسئولیت مدنی ،مسئولیت مدنی متکی برنظریه تقصیرتفریط ،نظریه خطر نظریه تضمین حق ،صادرات حق ،صادرات غیرنفتی و بیمه اعتبار صادراتی

کلید واژه های ماشینی : صادرات ،بیمه ،بیمه مسئولیت بر توسعه صادرات ،بیمه مسئولیت ،صادرات غیرنفتی ،هدف بیمه اعتبار صادراتی ،مسئولیت موجب افزایش صادرات غیرنفتی ،بیمه مسئولیت موجب افزایش صادرات ،شرکت بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری ،ریسک عدم دریافت بهای محصول ،توسعه صادرات غیرنفتی ایران ،توسعه صادرات غیر نفتی ایران ،ریسک ،انتشارات شرکت بیمه صادرات ،بررسی تأثیر بیمه مسئولیت ،فرضیه ،خسارت‌های ،صادرکنندگان ،کالاهای صادراتی به‌وسیله بیمه مسئولیت ،تأثیر بیمه مسئولیت بر توسعه ،صادرات غیرنفتی کشور ،ایران ،مقدار صادرات غیرنفتی کشور ،ریسک صادرات غیرنفتی ایران ،بخش کاهش ریسک بهای محصول ،کالاهای صادراتی ،بررسی وضعیت بیمه‌های صادرات غیرنفتی ،بخش صادرات ،پرسشنامه ،بیمه مسئولیت و توسعه صادرات

مهم‌ترین هدف بیمه اعتبار صادراتی،تضمین خطرهای بازرگانی و سیاسی است که‌ به عدم دریافت بهای محصول منجر می‌شود.اما به هرحال ممکن است عواملی به غیراز «ریسک عدم دریافت بهای محصول»صادرات را تحت تاثیر قرار دهند.این تحقیق در جهت تکمیل پژوهش‌های پیشین به بررسی عواملی فراتر از«ریسک عدم دریافت بهای‌ محصول»که صادرات را تحت تاثیر قرار می‌دهند،می‌پردازد.

خلاصه ماشینی:

"بررسی تاثیر بیمه مسئولیت بر توسعه‌ صادرات غیرنفتی ایران تقی پارسا مهر1چکیده مهم‌ترین هدف بیمه اعتبار صادراتی،تضمین خطرهای بازرگانی و سیاسی است که‌ به عدم دریافت بهای محصول منجر می‌شود. مهم‌ترین هدف سازمان‌های بیمه اعتبار صادرات،توسعه صادرات ملی کشور از طریق تضمین خطرهای بازرگانی و سیاسی است که به عدم دریافت بهای کالای‌ صادراتی منجر می‌شود و همچنین از نظر تضمین که درمورد منابع مالی و وام‌های‌ صادراتی اعطایی به صادرکنندگان در مراحل مختلف قبل از صدور و پس از صدور، باعث تشویق هرچه بیشتر صادرات از طرف صادرکنندگان می‌شود. باتوجه به یافته‌های تحقیق درمورد این فرضیه می‌توان گفت:فراگیری بیمه مسئولیت‌ در پوشش خسارت‌ها گسترده‌تر از سایر بیمه‌هاست و به تعبیری سایر بیمه‌ها فرعی از مسئولیت‌اند و براساس قاعده حقوقی«لا ضرار»هر شخص حقیقی و حقوقی ملزم به‌ جبران زیان است مگر این‌که ثابت شود که زیان و یا ضرر حاصله به فعل و یا ترک فعل‌ مسئول موردنظر نبوده و یا خارج از اراده او بوده است. و لکن باتوجه به مصاحبه‌های‌ حضوری با دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران چنین به نظر می‌رسد که باتوجه به شرایط کنونی کشور وجود محدودیت‌های منابع مالی و فیزیکی و انسانی،برای توسعه‌ صادرات اولویت توجه با عرضه‌کنندگان یعنی صادرکنندگان است یعنی این‌که ابتدا باید مسائل صادرکنندگان حل و تکلیف آنها مشخص شود و در آینده بعد از حل مسائل‌ صادرکنندگان،به مسائل مصرف‌کنندگان کالاهای صادراتی توجه بشود لذا هم و غم‌ متصدیان در شرایط کنونی باید معطوف به بخش صادرکنندگان باشد که اینان فارغ از دغدغه‌های مذکور معطوف به امر صادرات و ارائه خدمات بهینه و رقابتی شوند. باتوجه به یافته‌های تحقیق بررسی فرضیه شماره پنجم این نتیجه به دست آمد:تأمین خسارت‌های احتمالی صادرکنندگان از طریق بیمه مسئولیت تمایل آنها را برای صادرات‌ افزایش می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.