Skip to main content
فهرست مقالات

ضرورت اصلاح ساختار سازمانی در شرکت های بیمه

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 5 تا 28)

کلیدواژه ها :

ساختار سازمانی ،تمرکز ،پیچیدگی ،عدم اطمینان محیطی ،غنی‌سازی شغلی ،رسمیت ،الگوی مکانیکی ،الگوی ارگانیکی

کلید واژه های ماشینی : شرکت‌های بیمه، ساختار، سازمان، ساختار شرکت‌های بیمه، کارکنان، ساختار سازمانی، مدیران، اصلاح ساختار سازمانی در شرکت، تکنولوژی، تحلیل ویژگی‌های ساختاری شرکت‌های بیمه

با توجه به آن‌که ساختار سازمانی عنصری اساسی در عملکرد شرکت‌های بیمه است، به رغم تغییرات متعدد محیطی طی دوره نسبتا طولانی ساختار سازمانی صنعت بیمه در ایران، ثابت و بدون تغییر مانده است.طراحی ساختار سازمانی نیازمند در نظر گرفتن متغیرهای متعددی است.با توجه به آن‌که به رغم تغییر عواملی چون عدم اطمینان محیطی، تکنولوژی، اندازه و سایر عوامل، ساختار شرکت‌های بیمه همچنان بدون تغییر اساسی باقی‌مانده‌اند، به نظر می‌رسد که در طراحی ساختار شرکت‌های بیمه متغیرهای محتوایی تأثیرگذار نبوده‌اند.این مقاله ضمن بیان اهمیت ساختار شرکت‌های بیمه در کارکرد آنها و مقایسه‌ای سریع و گذرا بر انواع ساختارها، خصوصیات، مزایا و معایب هر یک، به این نکته می‌پردازد که ساختار شرکت‌های بیمه چه نوع ساختاری است و چه ویژگی‌هایی دارد.در ادامه پس از تحلیل ویژگی‌های ساختاری شرکت‌های بیمه و کاستی‌های آن به ضرورت اصلاح ساختار در این سازمان‌ها با توجه به تغییر عناصر محیط، تکنولوژی، خواسته‌ها و نیازهای بیمه‌گذاران و نیروی انسانی می‌پردازد.

خلاصه ماشینی: "نکته دیگری که ذکر آن ضروری است و درواقع از نتایج به کار گرفتن ساختار وظیفه‌ای در شرکت‌های بیمه است این است که شرکت‌های بیمه برای کسب موفقیت در بازار و جذب مردم به سوی خدمات خود نیازمند خلاقیت و نوآوری هستند در حالی که‌چنین فضایی در ساختار فعلی ایجاد نمی‌شود، زیرا براساس این الگو کارها به دقت تعریف شده‌اند و میزان رسمیت و تمرکز بالاست، از نهایت تقسیم کار بهره گرفته می‌شود و دستیابی به اطلاعات محدود است. تحقیقات و بررسی‌های متعدد نشان داده‌اند که مشارکت کارکنان سازمان در فرایند تصمیم‌گیری سبب افزایش روحیه و خلاقیت می‌شود در حالی که براساس ساختار وظیفه‌ای در شرکت‌های بیمه بار تصمیم‌گیری برعهده مدیران عالی است و سایر کارکنان تنها مجری دستورها هستند و نقشی برای خود قایل نمی‌شوند، لذا علاقه‌ای نیز به ارائه راه‌حل‌های ابتکاری نمی‌بینند. اگر واحد صدور بیمه‌نامه در شرکت بیمه«الف»وظایف خود را به بهترین شکل و با حداکثر کارایی انجام دهد اما واحد پرداخت خسارت به کندی عمل کند ارزیابی بیمه‌گذار از عملکرد شرکت بیمه«الف»معادل عملکرد واحد پرداخت خسارت خواهد بود یا واحد صدور بیمه‌نامه؟اقدامات اصلاحیپس از بررسی ساختار شرکت‌های بیمه و آشنایی با عمده‌ترین ضعف‌ها و ویژگی‌های ساختاری این شرکت‌ها اکنون زمان آن است که به این نکته بپرداریم که چه باید کرد؟ درواقع باید گفت که مطرح کردن چنین سؤالی آسان است اما پاسخگویی به این سؤال با توجه به اهمیت ساختار در فعالیت شرکت‌های بیمه و پیچیدگی آن‌که نیاز به تصمیم‌گیری همه جانبه را ضروری می‌سازد کار ساده‌ای نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.