چکیده:
در این مقاله، ضمن تعریف آموزش و ذکر اهمیت آن، فرایند آموزش و کارکردهای آن به
صورت کاربردی-برای آشنایی مسئولان و سیاستگذاران آموزشی شرکتهای بیمه- بررسی شده
است.در پایان به منظور رسیدن به راهکارهایی برای بهبود وضعیت آموزشی و اثربخشی آن
در شرکتهای بیمه، خلاصه پژوهش انجام گرفته در زمینه اثربخشی دورههای آموزشی در
یکی از شرکتهای بیمه و پیشنهادهای لازم ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"مروری بر یک پژوهش در پژوهشی که نگارنده تحت عنوان«بررسی میزان اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت در شرکت بیمه الف 1 از دیدگاه مدیران و کارکنان»انجام داده است، دیدگاه 35 مدیر و 72 کارمند(از بین 348 آموزشدیده در سالهای 77 تا 79)، در مورد تأثیر دورههای آموزشی کوتاهمدت بر رفتار سازمانی، دانش شغلی، آمادگی احراز مشاغل و مسئولیتهای جدید و رضایت شغلی مدیران و کارکنان آموزشدیده با استفاده از روش زمینهیابی بررسی شده است.
در این پژوهش، برای تعیین و بررسی تغییر رفتار سازمانی مدیران و کارکنان شرکتکننده در دورههای آموزشی، دیدگاههای آنان در خصوص تأثیر این دورهها بر دقت در انجام دادن کار، سرعت عمل در کار، برقراری ارتباط موثر با همکاران، برقراری ارتباط موثر با ارباب رجوع، تسهیل ارتباط با مسئولان بالاتز، ایجاد هماهنگی و رفع تنش در محیط کار، و افزایش انتقادپذیری در محیط کار تجزبه و تحلیل شده است.
در این پژوهش، برای تعیین و بررسی رضایت شغلی شرکتکنندگان در دورههای آموزشی، دیدگاههای آنان در خصوص تأثیر دورهها بر افزایش علاقه به شغل، ایجاد اعتماد به نفس برای انجام دادن کار، میزان ارتباط دوره یا دورهها با وظایف محول، ارتقای درجه شغلی، افزایش حقوق و مزایا، ایجاد امنیت شغلی، تفویض اختیار برای اجرای امور محول، تقویت روحیه همکاری و کار گروهی و ایجاد نگرش مثبت به سازمان تجزیه و تحلیل شده است."