Skip to main content
فهرست مقالات

بنیان های نظری مدینه دینی و دین مدنی

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 31 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : دین، کانت، مدینه دینی و دین مدنی، اخلاق، روسو، سیاسی، هابز، دین مدنی، انسان، مسیح

خلاصه ماشینی:

"در فلسفه سیاسی اسلام،مدینه دینی بیش از دین مدنی،امکان ظهور منطقی دارد و به نظر می‌رسد چالش متداول جهان اسلام در خصوص‌ بازگشت به اسلام ناب(بنیادگرایی یا اصول‌گرایی)،فضیلت مدنی یا سکولاریزم و نیز فلسفه‌ انتظار،برخاسته از چنین بستر و فضای نظری است،به عبارت دیگر،نه تکوین دین،امکان قرائت‌ مدنی از متن مقدس را ایضاح کرده و نه تدوام سنت دینی-فرهنگی،چنین شرایطی را فراهم کرده‌ است. جدول شماره 3:عناصر و ویژگی‌های مفهومی سه گرایش بازگشت،دین مدنی و انتظار (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه‌گیری مقاله حاضر با این پرسش آغاز شد که«تعالیم دینی»چه نقشی در زندگی شهروندان ایفا می‌کنند؟آیا آنها اسوه لا یتغیر هستند؟میراثی قابل قبض و بسطاند یا اینکه تعالیم مذکور را جز در آیینه آینده نمی‌توان ملاحظه کرد و آن‌چه اکنون تحت عنوان دین جریان دارد،چیزی جز صورت‌ ابتر و تحریف شده دین نیست؟آیا می‌توان کشاکش امروزی بر سر مردمسالاری دینی و دین‌سالاری مردمی را با رجوع به بنیادهای نظری مدینه دینی و دین مدنی بررسی کرد یا نه؟برای‌ پاسخ به پرسش‌های فوق خاطرنشان ساختیم که از تعالیم دینی می‌توان سه گفتمان متفاوت ارایه‌ نمود که عبارتند از:گفتمان بنیادگرایانه،گفتمان هزاره‌گرایانه،گفتمان مدنی. با ملاحظه ملزومات سه گفتمان فوق این فرضیه را مطرح کردیم که تاسیس مدینه دینی با گفتمان‌های بنیادگرانه(خواهان حفظ تعالیم دینی به مثابه اسوه لا یتغیر)و هزارگرایانه(خواهان‌ انتظار برای ظهور منجی موعود و عروج به عالم عادلانه)سازگاری منطقی بیشتری دارد و مدینه‌ دینی لزوما با تعبیر مدنی(تلقی دین به عنوان میراث و مقوله‌ای متشکل از مشارکت داوطلبانه‌ شهروندان)تعالیم دینی سازگار نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.