Skip to main content
فهرست مقالات

دین و بحران معنا در جهان جدید

سخنران:

ISC (11 صفحه - از 201 تا 211)

کلید واژه های ماشینی : دین، معنویت، اسلام، معنا، تعبد، انسان، ادیان و مذاهب، زندگی، دین و بحران معنا، زندگی اصیل، آدم، مردم، وضع، دین اسلام، اقتصاد، دین نهادینه تاریخی، جامعه، بحران معنا در جهان، دین و معنویت، آموزه‌های، زندگی معنوی، انسان معنوی، مشکلات، باورها، معنویت و زندگی اصیل، معنا در جهان جدید، آموزه‌های ادیان و مذاهب جهانی، دین تاریخی، نکته، فرد

خلاصه ماشینی: "مطلب دیگری که به صورت کلی باید مطرح کرد این است که اگر مراد از دین،دین‌ نهادینه تاریخی جاافتاده باشد،امروزه برای‌ بسیاری از مسائل و مشکلات بشر کنونی،این‌ دین سخنی برای گفتن ندارد. درست است‌ که در اسلام و آئین یهود،دین تاریخی بیشتر شریعت‌گرایانه است،اما همه ادیان این گونه‌ نیستند که دین تاریخی‌شان(یعنی آن دینی که‌ توده‌های مردم قبول دارند)لزوما شریعت‌گرایانه باشد. ادیان غیر فقهی‌ مانند آئین هندو نیز برخوردش با زن و مرد فرق می‌کند اما انسان مدرن این را نمی‌پذیرد که‌ چه‌طور موجودی فقط به صرف اینکه با یک‌ بیولوژی،متفاوتی به دنیا آمده باید از روز اول‌ زندگی‌اش با موجود دیگر فرق داشته باشد. پرسش و پاسخ سوال:چگونه می‌توان معنویت را به زبان‌ انسان امروزی تبیین کرد؟چه الگوی عملی‌ برای ساده‌سازی چنین فهمی در اختیار است‌ و چه ساز و کارها و ابزارهایی برای عملی‌ کردن آن لازم است؟در عین حال فکر نمی‌کنید هزینه‌های یک چنین رویکردی‌ نسبت به زندگی،چنان بالا باشد که اصل‌ قضیه را منتقی سازد؟ ملکیان:برای مدل‌ساز از چهار منبع‌ می‌توان استفاده کرد:آموزه‌های ادیان و مذاهب جهانی،مجموعهء آنچه که عارفان‌ جهان گفته‌اند(چه عارفانی که خودشان به‌ دین و مذهب خاصی تعلق خاطر داشته‌اند و چه عارفانی که فارغ از هرگونه دین و مذهبی‌ بوده‌اند)،آموزه‌های اگزیستانسیالیسم،بویژه‌ این که بعضی از اگزیستانسیالیستها برای‌ زندگی معنوی خیلی اهتمام ورزیده‌اند و بسیاری از مولفه‌های زندگی معنوی را نشان‌ داده و در زندگی معنوی تجارب مثبت‌ بسیاری در اختیار انسان قرار داده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.