خلاصه ماشینی:
"بناباین دولت نهادی میشود،«تاریخی»،«عقلائی»،«ارادی»و«الهی»که به انسان و انسانیت ارج، آزادی و آزرم میبخشد و اساسا در دیدگاه هگل،هدف تاریخ رسیدن به آزادی است یعنی رسیدن به حالتی که«ذهن»،در این جهان خود را در خانه خویش احساس کند و دیگر به عنصر خارجی و بیگانه نسبت به خود برنخورد5 تاریخ با پیدایش«بندگی»در روی زمین،پیدا میشود و با محو«بندگی»و دستیابی بنده به آزادی و برپائی«دولت عقلانی»خاتمه مییابد6به نظر او اخلاق اجتماعی یا زندگی اخلاقی خود یکی از سه پایه«ذهن عینی»است، مرکب از خانواده،جامعه مدنی و دولت است.
در ابتدا مداخله دولت در پویش اقتصادی براساس این مفهوم مسیحی قرون وسطایی توجیه میشد که کسانی که خداوند به آنان قدرت بخشیده است وظیفه دارند تا از این قدرت برای پیشبرد رفاه عمومی و خیر همگان در جامعه استفاده کنند.
23 بنظر آدام اسمیت اگر دولتی بخواهد از طریق وضع مزایای فئق العاده، سرمایه افراد جامعه را بیش از میزانی که در صورت تحقیق آزادی کامل و عدم مداخله حاصل میشد،به یک قسمت از فعالیتهای صنعتی جبل کند،یا اگر از طریق ایجاد موانع مختلف جریان سرمایه را از حال طبیعی و عادی خود خارج سازد،در هر دو صورت نقض غرض کرده است.
35حتی در دولتهای سرمایهداری نیز اقتصاد ارشادی و اقتصادی مبتنی بر دخالت دولت،دامنه فعالیتهای ففرد را محدودتر میکند و انتظارات جامعه نیز از آن بیشتر میگردد به طوری که امروزه این دولت است که مسئول اصلی تغذیه،بهداشت،آموزش و در یک کلام مسئول رشد و توسعه اقتصادی شمرده میشود36) «مخالفین دولت» تا اینجا به تطور اندیشه دولت در فلسفه و اقتصاد پرداختیم،حال ببینیم که چه کسانی اساسا با نهاد دولت مخالفند."