Skip to main content
فهرست مقالات

توسعه، فرهنگ، آموزش

سخنران:

(8 صفحه - از 40 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : فرهنگی، توسعه اقتصادی، آموزش، مدارس، تحول، جامعه، تولید، علمی، کودک، تحقق توسعه اقتصادی

خلاصه ماشینی:

"به عبارت دیگر می‌توان از«هویت مستقل فرهنگی»به اعتبار دوران‌های تاریخی و به اعتبار (به تصویر صفحه مراجعه شود) *فرهنگ سازی برای توسعه اقتصادی نیازمند این است که در خانه و مدرسه درست عمل کنیم و در این مکانها به‌طور جدی وارد مرحله الگوسازی فرهنگی شویم. آیا اکثریت مردم در مورد این نکته که صبحانه باید متشکل از چه موادی باشد،از هر ماده به چه مقدار و در چه زمانی صرف شود به بحث و بررسی و استدلال علمی متوسل می‌شوند؟مثلا محتوای غذایی انواع مواد مختلف قابل خوردن و آشامیدن را با مقدار پولی که برای هر ماده غذایی باید پرداخت مقایسه می‌کنند و نهایتا در چهارچوب بودجه خود(یعنی در چهارچوب امکانات مالی خود)مجموعه‌ای از مواد غذایی را انتخاب می‌کنند که با کمترین هزینه بیشترین مقدار کالری و پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین کند؟یا،اکثریت مردم براساس نوعی اعتقادات و باورهای فرهنگی صبحانه خاصی را تهیه و مصرف می‌کنند؟اگر قرار می‌بود مردم برای صرف صبحانه براساس روش اول عمل می‌کردند،شاید تمام روز برای انجام همین یک فعالیت کفایت نمی‌کرد. سئوال بعدی این است که این باورهای مناسب فرهنگی کدامند؟آیا فرهنگ‌های جوامع سنتی مناسب توسعه اقتصادی هستند و یا باید این تحول باید در چه زمینه‌های خاصی صورت گیرد و این تحول چگونه صورت می‌گیرد؟ باورهای مناسب فرهنگی عمده و اساس لازم برای فرآیند توسعه اقتصادی را می‌توان در چند مورد محدود زیر مطرح کرد: -حاکمیت نگرش علمی بر باورهای فرهنگی جامعه -اعتقاد و باور فرهنگی به برابری انسانها -اعتقاد و باور فرهنگی به لزوم احترام به حقوق دیگران -اعتقاد و باور فرهنگی به لزوم نظم‌پذیری جمعی -اعتقاد و باور فرهنگی به آزادی سیاسی -اعتقاد و باور فرهنگی به لزوم توجه معقول به دنیا و مسائل مادی ذیربط و دوری از ریاضت و زهد نامعقول ذیلا به بحث مختصری در زمینه هریک از باورهای فرهنگی فوق می‌پردازیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.