Skip to main content
فهرست مقالات

نشانه های ساختاری «امنیت اسلامی»؛ مطالعه موردی حکومت نبوی (ص)

نویسنده:

(28 صفحه - از 641 تا 668)

کلیدواژه ها : جهاد ،امنیت ،جاهلیت ،امت ،قبیله ،گفتمان اسلامی ،حکومت نبوی صلی الله علیه و سلم

کلید واژه های ماشینی : اسلامی ،امنیت ،ساخت ،حکومت ،سیاسی ،امت ،قرآن کریم ،نشانگان ،قبیله ،ساختاری ،حکومت نبوی ،امنیت اسلامی ،رسول خدا ،دینی ،سوره مبارکه ،قدرت ،حکومت نبوی ( ص ) ،پیامبر ،نظریه ،تعالی ،بررسی الگوی حکومت نبوی ،شریفه ،آموزه‌های ،نظریه امنیت امتی ،هویت ،منافع ،پیامبر اکرم ،نشانگان ساختاری ،مطالعه موردی حکومت نبوی ،جامعه اسلامی در عصر نبوی

این مفروض که بین معانی و ساختارهای عینی رابطه‌ای وثیق وجود دارد و از طریق تجزیه و تحلیل ساختارها می‌توان به ابعاد نظریه‌های مختلف پی برد، بنیاد الگوی تحلیلی مقاله حاضر را شکل می‌دهد.نگارنده در پی آن است تا با بررسی الگوی حکومت نبوی صلی الله علیه و سلم به مثابه الگوی معتبر اسلامی در عرصه سیاست و حکومت، به پاره‌ای از آموزه‌های مؤثر در بحث از«امنیت اسلامی»دست یابد.برای این منظور ساختار جامعه اسلامی در عصر نبوی صلی الله علیه و سلم را از دو حیث به بررسی می‌گذارد:نخست از منظر ساخت اجتماعی و دوم از منظر ساخت سیاسی.در بحث از ساخت اجتماعی، الگوی بدیل«امت»در مقابل الگوی حاکم«قبیله» مورد بررسی قرار گرفته و در بحث دوم، ساخت قدرت مبتنی بر«مسئولیت»در مقابل ساخت قدرت مبتنی بر«سلطه»طرح شده است.مجموع ملاحظات انتقادی و تحلیلی مؤلف، پاره‌ای چند از آموزه‌های اسلامی در خصوص«امنیت»را عرضه می‌دارد که به زعم نگارنده، با استناد به الگوی دولة الرسول صلی الله علیه و سلم، می‌توان بر آن عنوان«نظریه امنیت امتی»را اطلاق نمود.این نظریه بر سه رکن اصلی استوار است که عبارتند از:جمع بین مرزهای اعتقادی و حدود سرزمینی، جمع بین مصالح دینی و منافع سرزمینی و بالاخره جمع بین حکومت‌داری و رهایی‌بخشی.

خلاصه ماشینی:

"27 عدم درک همین موضوع است که کفار را دچار کبر و غرور ساخته و خطاب به یکدیگر، جمع یاران گرد رسول خدا صلی الله علیه و سلم را به مسخره گرفته و اظهار می‌داشتند: «به این مردان پست نظر افکنید!آیا اینها هستند که خداوند از میان همه ما بر ایشان منت نهاده است؟»(28) خلاصه کلام آنکه«محوریت الله»منجر به باز شدن سیکل قدرت و مشارکت عمومی در آن می‌شود. به عبارت دیگر پیامبر صلی الله علیه و سلم اگرچه از حیث نبوت، رسالت عام برای ابلاغ دین الهی و دعوت مردم به اسلام داشتند(و این مصلحت غایی را شکل می‌داد)، اما در عرصه اجتماع، برای تأمین«مصالح عمومی»راهی جز پذیرش و مقبولیت عمومی وجود نداشت تا نظام سیاسی تکوین و استقرار یابد. معنای این سخن آن است که:«اسلامی شدن»هر چه بیشتر محیط به تقویت ضریب امنیتی«امت»کمک می‌نماید؛لذا بقای امت در فضایی که رسول خدا صلی الله علیه و سلم هر چه بر ثبات و اقتدار مدینه افزوده می‌شد، نسبت به تقویت جریان دعوت اسلامی حساس‌تر و مصرتر می‌شدند و با استفاده از روش‌های جدید تلاش می‌نمودند تا دایره نفوذ«اسلام»را توسعه بخشند. دفاع اگرچه کاربرد روش‌های سه‌گانه بالا به استقرار هویت جدید و تقویت آن کمک مؤثری می‌نماید، اما در مقام عمل موجب پیدایش پاره‌ای از نگرانی‌ها نزد قدرت‌های رقیب نسبت به آینده‌شان می‌شود و لذا شاهد ظهور رفتارهای تازه‌ای بودیم که هدف آنها نابودی مسلمانان، رسول خدا صلی الله علیه و سلم و حتی جامعه اسلامی بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.