Skip to main content
فهرست مقالات

گذرنامه جامعه سنتی

نویسنده:

(14 صفحه - از 183 تا 196)

خلاصه ماشینی:

"از این میان دانیل لرنر پس از یک دهه پیمایش و پنج سال کنکاش، نظریه نوسازی خود را برمبنای نقش مهم عوامل تحرکب، ارتباطات، همدلی و مشارکت درنوسازی در اواخر دهه 1950 بیان کرد. لرنر در فصل نخست کتاب با عنوان تمثیل بقال و کدخدا، داستان خاورمیانه را در دهکده بالغات(جنوب آنکارا)خلاصه می‌کند و براساس آن توضیح می‌دهد که نوسازی در خاورمیانه‌ داستانی شخصی است؛زیرا روایت‌کننده‌ها از اصل داستان یعنی غربی شدن(آمریکایی شدن) دور شده و هر کسی از ظن خود یار توسعه و مدرنیزاسیون شده است و در نتیجه«این منطقه، آینده‌ای ندارد»(ص 44). لرنر پس از بیان این سه عامل(شهرنشینی، سواد و رسانه‌های گروهی)، به موانع نوسازی می‌پردازد و اعلام می‌کند که برای شرق دستیابی به آنچه غرب به تدریج و در طول سه قرن گذشته انجام داد، آسان نخواهد بود. البته لرنر در پیشگفتار خود برویرایش جدید کتاب در سال 1964، یعنی چهار سال بعد از تألیف کتاب، به مخاطرات قوم‌محوری غربی اشاره می‌کند، اما بلافاصله تذکر می‌دهد که اگر قرار باشد قوم‌محوری مانع توسعه باشد، قبل از هر چیز قوم پرستی خاورمیانه(و اساسا جهان سومی که در منازعات خونبار داخلی رخ نموده است)، مانع اساسی به حساب می‌آید. به‌هرحال هنوز جامعه ما با مسایل توسعه در اقسام آن دست به گریبان است و حتی اگر عوامل پیشنهادی لرنر برای توسعه، ناشی از تقابل نظام سرمایه‌داری با سوسیالیسم باشد، موانعی که وی می‌شناساند و به ویژه موانعی که در مطالعات موردی برای هر کشور ترسیم می‌کند، کمتر به سلایق و انگیزه‌های سیاسی آغشته است و در نتیجه هنوز هم قابل تأمل‌اند و می‌توانند به یکسان برای تصمیم‌گیران و دانش‌پژوهان کشورهای خاورمیانه مطمع نظر باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.