خلاصه ماشینی:
"یادداشت مدیر مسئولـ یعقوب مشفقـ رقابت،جوهره اقتصاد این نکته واقعیت است که بازار داخلی هرگز به تنهایی توان پاسخگویی به نیازهای روزافزون تولیدکنندگان و کشش لازم برای جذب همه تولیدات و خدمات داخل را ندارد،پس به ناچار باید راهی به عرصههای جهانی یافت و سهمی از بازار فرش،پسته و زعفران مشتریان و خریداران خود را دارند، (هرچند برخی از این صنایع،مثل هم اخیرا با رقیبانی جدی مواجه شدهاند)اما دشواریهای بخش صنایع جدید، حدیث دیگری است.
در چنین شرایطی شرکتهای داخلی که تجربه چندانی در عرصه رقابت جهانی ندارد،چگونه قادر خواهند بود سهمی از بازار را از آن خود کنند؟صنایع ما،در حمایت تعرفه گمرکی سنگینی دولتی برای انرژی،دریافت تخفیف برای واردات مواد اولیه،که در نهایت تولیدات گران قیمتی را هم روانه بازار شبهانحصاری داخلی میکنند،چگونه خواهند توانست سهمی از بازار را به چنگ آورند؟ موضوع شاید اندکی غامض و را پر پیچ و خم وطولانی به نظر برسد،اما این هدف سخت دست یافتنی و مشکل حل شدنی است چرا که کشورهای بسیاری در سالهای اخیر این مسیر را طی کرده و به مقصود رسیدهاند."