Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه و رفتار از دیدگاه ابن خلدون

نویسنده:

ISC (5 صفحه - از 4 تا 8)

کلیدواژه ها :

رفتار ،اندیشه ،ابن خلدون‌

کلید واژه های ماشینی : اندیشه، ابن‌خلدون، رفتار از دیدگاه ابن‌خلدون، انسان، دیدگاههاى ابن‌خلدون در روانشناسى اجتماعى، بررسى دیدگاههاى ابن‌خلدون در روانشناسى، اندیشه و رفتار، مرتبه براى اندیشه قائل، دیدگاههای ابن‌خلدون در اندیشه، روانشناسى، حس، دیدگاه روانپزشکى و روانشناسى، اجتماعى، رفتار معقول و منسجم، روانپزشکى، ترجمه، اسلامى، دیدگاههاى ابن‌خلدون در اندیشه، انسان و حیوان، آیات کریمه قرآن، جهان، اندیشه‌اى، رفتار از دیدگاه روانپزشکى، ابن‌خلدون براى تفکر مراتب، نشریه روانشناسى و روانپزشکى، روانشناسى و روانپزشکى بازتاب، اندیشه عالم، ابن‌خلدون رفتار انسان، رفتار و اندیشه آموختنی، ابن‌خلدون رفتار منسجم

ابن خلدون،متفکر و فیلسوف اسلامی،بشر را جاهل،و بوسیله اندیشه عالم می‌داند و افتراق بین انسان و حیوان را در اندیشیدن می‌داند.سه مرتبه برای اندیشه قائل است:اندیشه‌ تمیزی،اندیشه تجربی،اندیشه نظری،و رفتار معقول و منسجم انسان را ناشی از اندیشه می‌داند (آغاز کار پایان اندیشه است).رفتار و اندیشه آموختنی و ناشی از قوه لایزال الهی است. دیدگاههای ابن خلدون در اندیشه و رفتار،ناشی از آیات کریمه قرآن است.

خلاصه ماشینی: "در ادبیات روانپزشکی و روانشناسی فصول متعددی در ارتباط با اندیشه و رفتار از دیدگاههای مکاتب فکری مختلف موجود است ولی کمتر نشانی از این دو مقوله از دیدگاه مکاتب فکری اسلامی دیده می‌شود. مرتبه سوم یا اندیشه نظری:اندیشه‌ای ورای احساس است که انسان از معلومات خود به مجهول جدیدی معرفت پیدا می‌کند و در واقع شناخت واقعی است و یا به تعبیر ابن خلدون عقل محض است"وجود را چنانکه هست،از راه جنسها،فصلها،و اسباب و علل آن تصور می‌کنیم در نتیجه به نیروی چنین اندیشه‌ای وجود را در کمال حقیقت آن درمی‌یابیم و آن وقت اینگونه اندیشه، عقل محض و نفس ادراک‌کننده می‌شود و معنی حقیقت انسانیت همین است"(همانجا صفحه 861). "افعال بشر می‌تواند بر آنچه در عالم حوادث هست، استیلا یافته و همه آنها در زیر فرمان او قرار گرفته و مسخر اراده او شود و نفس جانشین ساختن بشر،که در گفتار خدای متعال بدان اشاره شده همین است"(همانجا صفحه 863)،منظور آیه شریفه" انی جاعل فی الارض خلیفه، گفت من در زمین جانشینی پیدا می‌کنم"(بقره،آیه 28)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.