Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه های ادبی و نقد

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : زن ،نقد ،فمینیستی ،ادبی ،رمان‌های ،پدرسالاری ،مرد ،دریدا ،نظریه‌های ادبی و نقد ،نقد فمینیستی با رویکرد ،ادبیات ،تیپ ،جنسی ،زن در مقام مولف ،کتاب ،فرشته ،برتری ،گیلبرت و گوبار ،فرهنگ ،سیزوس ،جامعه‌ی پدرسالار ،برتری مرد نسبت به زن ،نویسندگان زن ،هدف‌های نقد فمینیستی با رویکرد ،کتاب نظریه‌های ادبی ،آثار ،آثار نویسندگان مرد ،فرهنگ غرب ،قلم ،نویسندگان مرد

خلاصه ماشینی:

"همان‌گونه که می‌بینیم، نقد فمینیستی در مراحل نخستین خود، با روشی ایدئولوژیک به بررسی آثار نویسندگان مرد می‌پردازد، و نشان می‌دهد که چگونه، اندیشه‌ی دشمنی نسبت به زن و استثمار زن، در ضمن این آثار ترویج می‌شود. نقد فمینیستی با بررسی شخصیت‌های داستانی زن، توجه مخاطب را به پیوند جایگاه زن در ادبیات نسبت با موقعیتی که در جامعه از آن برخوردار است، جلب می‌کند، چنین نقدی به‌طور طبیعی، نگرش مرد را نسبت به زن، و این را که مردان چه ارزشی برای زنان قایلند، در معرض دید (1). مگر نویسنده‌های زن، ادبیاتی غیر از ادبیات نویسندگان مرد دارند؟اگر دارند، آیا می‌توان روند شگل‌گیری و دوره‌های آن را مشخص کرد؟آیا می توان ویژگی‌های مشترکی را در موضوع‌ها، زنجیره‌ی حوادث و شخصیت‌های داستانی نویسندگان زن نشان داد؟این مسایل چه پیوندی با شرایط برخاسته از نظام پدرسالاری دارد؟ نخستین نمونه‌ی این نقد را در کتاب اتاقی از خود ویرجینیا ولف شاهدیم. زن دیوانه سر آتنی، که پیش‌تر به آن اشاره شد، نمونه‌ی دیگری است برای نقد با روی‌کرد به زن در مقام مولف، در جلد اول آن، گیلبرت و گوبار، با بررسی آثار شاعران و رمان‌نویسانی از سده‌ی نوزده، همچون جین اوستین، مری شلی، شارلوت برونته، جورج الیوت، الیزابت بریت براونینگ و کریستینا روستی، دشواری‌ها و ستم‌هایی را که نویسندگان زن در جامعه‌ی مردسالار با آن روبه‌رو هستند، ارایه می‌کنند و نشان می‌دهند، که واکنش‌های نه چندان آشکارشان نسبت به این بی‌عدالتی‌ها، با کدام دورنمای استراتژیک صورت می‌پذیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.