Skip to main content
فهرست مقالات

آن سوی دیوار بزرگ

مترجم:

(7 صفحه - از 780 تا 786)

کلید واژه های ماشینی : چین، صادرات، واردات، صادرات چین، اقتصاد، تجاری، واردات چین، بازار، صادرات و واردات چین، توسعه‌ی صادرات

خلاصه ماشینی: "تنها در سال 2002 بر صادرات و واردات چین 21 درصد افزوده شد(و این رقم، بیش‌تر از رقم مشابه برای کشورهای صنعتی جهان بود). کاهش ارزش دلار، توان رقابتی صادرات چین را دو برابر کرد اما باید توجه داشت که هزینه‌ی نازل نیروی کار در چین که ناحیه‌ی خیل عظیم نیروی کار ساده و ماهر این کشور حمایت می‌شود، نقطه‌ی قوت اصلی در توان رقابتی چین، به‌ویژه در بازار آمریکا محسوب می‌شود. بر اهمیت تجارت خارجی چین در سالیان اخیر پیوسته افزوده شده است به نحوی که مجموع صادرات و واردات چین-عاملی که به‌طور سنتی برای سنجش وضعیت اقتصادی یک کشور به کار می‌رود-در حال حاضر به بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بالغ شده است. البته، بخشی از این تفاوت، به علت مزایای منطقه‌ای و جغرافیایی و نیز موقعیت ویژه و مساعدی است که برخی مناطق کشور برای توسعه‌ی صادرات دارند، که انتظار می‌رودهمچنان ادامه پیدا کند و تشدید رقابت در بخش حمل‌ونقل و خدمات وابسته به آن، که خود ناشی از رشد حیرت‌انگیز صادرات چین است، به کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها در این بخش منجر خواهد شد. به این ترتیب، چین در سال‌های آینده به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان فرآورده‌های صنعتی و کالاهای مصنوع جهان مبدل شود و به موازات تقویت نقش این کشور در اقتصاد جهانی، تداوم، ثبات و رشد اقتصادی آن، بیش از پی به عاملی مهم برای رشد و ثبات سیستم تجاری جهان تبدیل خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.