Skip to main content
فهرست مقالات

کلام از نظر توماس آکوینی

نویسنده:

(3 صفحه - از 13 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : کلام ،عقل ،ارسطو ،فلسفه ،برهان ،ایمان ،خداوند ،کلی ،توماس آکوینی ،فلسفه ارسطو ،نفس ،کلام طبیعی توماس ،کلام طبیعی ،جسم ،ماهیت ،آثار توماس کلام مسیحی ،محرک ،علت ،کل کلام طبیعی توماس ،سنت ارسطو ،میان کلام طبیعی توماس ،کلام طبیعی توماس و فلسفه ،حرکت ،سنت ارسطو در کلام طبیعی ،حقیقت ،انسان ،اصلی ،برهان مبتنی بر علت ،اثبات اساس عقلی ایمان ،میان سنت ارسطو با سنت

خلاصه ماشینی:

"در نتیجه به نظر او از لحاظی دورترین مرز عقل و نهایت شناسایی عقلی نزد انسان چیزی بیش از فلسفه ارسطو نمی‌تواند باشد و آن نیز خواه ناخواه به نوعی کلام طبیعی منجر می‌شود. در کتاب«علیه منکران»بیشتر در این باره شرح داده شده که به سبب طولانی شدن کلام بدانها اشاره نمی‌کنیم، تنها همین قدر یادآور می‌شویم که توماس در تمام تحلیل‌ها سعی دارد به طور کامل به سنت تعبدی کلیسای رومی وفادار بماند و به مسأله زمان اشاره نمی‌کند و قایل به آغاز حرکت و حادث بودن جهان است. *** بحث در براهین اثبات وجود خداوند خواه ناخواه الزاما تشابه میان کلام طبیعی توماس و فلسفه ارسطو را نشان نمی‌دهد،بلکه بیشتر این مسأله باید مورد تحلیل قرار بگیرد که توماس برای استفاده خاص خود از فلسفه ارسطو و موضع گیری در مقابل ارسطوییان دیگر-که البته بیشتر خود را ابن رشدی می‌دانسته‌اند -چگونه فلسفه ارسطو را تفسیر کرده است. حل مسأله اختلاف در مورد عقل در مورد عقل با اینکه توماس تا حدودی مصادره به مطلوب می‌کند ولی نظر کلی او بر این است که در هر مخلوق نوعی ترکیب وجودی دیده می‌شود که غیر از ترکیب ماده و صورت ارسطویی است و آن معیت و همراهی ماهیت و وجود است. از این لحاظ سنت ارسطو در کلام طبیعی توماس حاکم و فایق نیست و باید به طور صریح بیان کرد که فقط به عنوان وسیله و آلت به کار رفته و فلسفه ارسطو در استخدام ایمان مسیحی در آمده است."

صفحه:
از 13 تا 15