خلاصه ماشینی:
"م به این طرف،میبایست نشانههایی از خود بر جای بگذارد،به ویژه بایست در قسمت گاثاها از سرزمین ایران کنونی و یا از حکمرانان و فرمانروایان و یا حکومتهای محلی همزمان آن نامی به میان میآمد؛در حالی که میبینیم در بخشهای گاثاها و دیگر متون(بهویژه اوستای متأخر در بخش یشتها و حتی در قسمتهای نثریسناها)نیز نامی از قوم مادی و یا پارسی و یا«پرثوه»برده نشده است،و این نشانه آن است که نه تنها گاثاها در ایران کنونی نوشته نشد،بلکه بیشتر بخشهای اوستا که در اصالت آنها تردید وجود دارد نیز در ایران کنونی پس از مهاجرت مادیها و پارسیها نوشته نشده است؛چرا که نام«پارسوا»(پارسیها)و«مادای»(مادیها)به هیچ عنوان دارای مفاهیم قومی نیست.
با توجه به اینکه اقوامی چون مادها و پارسها و گویا پرثوه هرگز در محدوه جغرافیایی ایران کنونی با دین زردشت آشنا نشدهاند،-باید گفت شخصی به نام زردشت در میان قبایل آریایی که زمانی دورتر از شروع مهاجرت این اقوام به نقاط مختلف ظهور میکند و در زمان خود اندک پیروانی مییابد- پس از مرگش شمار بیشتری او را درک کرده و پیروان او زیادتر میشود.
دربارۀ منشأ و محل سکومت اولیه اقوام آریایی نظریات و عقاید مختلفی ارائه شده است،اما آنچه که بیشتر پژوهشگران در آن وحدت نظر دارند و آثار و مدارک به دست آمده نیز مؤید آن است،این نکته است که سرزمین اصلی هند و ایرانی و اروپاییها(آریاییها) چمنزارهای سرسبز جنوب روسیه و دشتهای اراسی یا اراسیک(سواحل بین دانوب سفلی و ولگا علیا و بالخاش)،نواحی شمالی دریای سیاه و قفقاز، کرانههای بحر خزر تا ترکستان،دریاچه آرال،کرانه رودهای دن و دنتز(دنیپر)و کریمه و کوبان بوده است."