خلاصه ماشینی:
"با تورقی در این کتاب درمییابیم که به راستی مؤلف محترم روزگاری طولانی با تفرس در صحنه دانش و بینش اقوام سومر،عیلام،آشور،بابل، پیشدادیان،هخامنشیان،اشکانیان، سلوکیان،ساسانیان،مصریها، هندیان و اقوام یهود و خلاصه بیشتر اقوام آریایی و سامی پیش از اسلام که هر یک به اقتضای محیطهای طبیعی، اجتماعی و عاطفی خود و شرایط و احوال زمان و مکان و تحت نظامهای فکری و فلسفی عصر خویش،گاهی از راههای منطقی و عملی و زمانی یا توسل به خرافهها و داستانهای اساطیری در بیراهههای مظلم و تاریک اعصار نادانی انسان شیوههای گوناگونی برای رام کردن و اهلی ساختن حیوانات،استفاده از فلزات،آغاز دیمکاری،درمان بیماریهای انسان و دام از هزاره پنجم پیش از میلاد به کار بردهاند،صدها گل و گوهر همراه با خس و خارهای گزنده با توانایی و قدرت قلم بدیع و اندیشه تابناک عرفانی و با چاشنی شعر و ادب یکجا عرضه کرده و از تعنت منتقدان نهراسیده و به زبان دل گفتهاند: {Sحافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج# فکر معقول بفمرا گل بیخار کجاست؟S} و این اثر بینظیر و ماندنی در تاریخ علوم و فنون را به جامعه علمی امروز و فردای ایران و همه فارسی زبانان پهنه آسیای میانه و باختری هدیه نمودهاند.
از جهانی عرفان مولوی را در واقع چکیده و عصاره پنج قرن عرفان اسلامی میتوان شمرد و در یک کلام شاید بتوان گفت عرفان بعد از مولوی تحت تأثیر مولوی است،به همین لحاظ از همان زمان مولوی اشعار عرفانی وی مورد پسند خاص و عام قرار گرفت و افراد بسیاری از جلمه ریزهخواران خوان عرفان مولوی برای فهم بهتر این آثار به شرح و تفسیر آنها پرداختند و آشکار است که هر کسی به قدر وسع و اندیشه و معلومات خویش،بهطوری که شایع است به ظاهر نخستین شارح مثنوی خود مولوی و پس از وی سلطان ولد فرزند خلف او بوده است."