Skip to main content
فهرست مقالات

تجلی نهضت عاشورا در هنر قدسی ایران

نویسنده:

(4 صفحه - از 46 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : نهضت عاشورا در هنر قدسی، هنر، نقاشی، کربلا، هنر قدسی ایران، رنگ، هنر قدسی ایران محمد مهدی، مجلس، عشق، روایت

خلاصه ماشینی: "لازم است در همین‌جا به نکتۀ مهمی از تعهد و دقت عمل و اعتقاد این روایتگران اشاره داشته باشم:پدرم برای ترسیم هر مجلس از آن واقعه-با وجود آگاهی از رویدادهای آن-همواره به منابع مکتوب می‌نگرد و همیشه کتاب«تحفة المجالس»را به همراه دارد و سعی بلیغی نیز دارد که مبادا نکته‌ای فروگذار شود،این است که انسان وقتی در مقابل هر مجلس از پرده‌های نقاشی این پاکان قرار می‌گیرد، گویی در مقابل تاریخ قرار گرفته و آنچه را که وقایع‌نگاران و مورخان دور و نزدیک از این رویداد عظیم سرنوشت‌ساز در لابه‌لای متون کهن آورده‌اند در مقابل خود احساس می‌کند. ترتیب حرکت چشم ناظر بر روی تابلوها و مجالس به خلاف (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقاشی رنگ و روغن 106-181-زندگی حضرت مسلم-منتسب به محمد مدیر جهت حرکت ساعت است و گویی استاد محمد دارد زمان را متوقف می‌سازد که شرح مجالس آن را،بهتر است به ترتیب ببینید: در مجلس اول،امام-علیه السلام-در چادری نشسته،از درون صندوقی اوراقی کاغذی را که اسامی قاتلان بر آنها نوشته شده بیرون آورده و به ابن سعد نشان می‌دهد!در حالی که حضرت عباس،حضرت علی اکبر و حضرت قاسم در سمت راست ایستاده‌اند بیرون چادر صفی از استواران در افق دیده می‌شود. برای نمونه نقاشی اعطای مأموریت به حضرت مسلم را که قولر امضا کرده مورد بررسی قرار می‌دهیم: این تابلو به ابعاد 110/5-171 سانتیمتر و تاریخ آن مربوط به سال 1326 هجری است و در موزۀ رضا عباسی نگهداری می‌شود."

صفحه:
از 46 تا 49