Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی داستان حضرت یوسف (ع) در تفاسیر قرآن با نگاهی به تورات

نویسنده:

(25 صفحه - از 29 تا 53)

کلیدواژه ها : قرآن ،تورات ،یوسف(ع)

کلید واژه های ماشینی : یوسف ( ع ) ،تورات ،قرآن ،حضرت یوسف ( ع ) ،زندان ،تفسیر ،زنان ،مصر ،خواب ،خدا ،تفاسیر قرآن ،مفسرین ،آیات سوره یوسف ،زلیخا ،نفس ،سوره یوسف ( ع ) ،عزیز مصر ،ملک ،گناه ،پیامبری ،بررسی داستان حضرت یوسف ،کید ،حضرت یوسف علیه‌السلام ،تعبیر خواب ،یوسف علیه‌السلام ،تورات تعبیر حضرت یوسف ،بیان ،سخن ،ملک مصر ،زن عزیز مصر

برخی از آیات سوره یوسف(ع)بسیار بحث برانگیز بوده و متحمل تفاسیر گوناگون شده است و مفسرین شیعه و اهل سنت اقوال متعدد و مختلفی بیان کرده‌اند و دامنه این بحث تا بدانجا پیش رفته‌ است که متاسفانه بسیاری ازمفسرین،بدون تدبر در سیاق آیات و عدم دقت در ارجاع ضمایر،اموری‌ را به حضرت یوسف(ع)نسبت داده‌اند که جای بسیار تامل است. این مقاله کوشیده است تا با نقد و بررسی آراء و نظرات دانشمندان و صاحبنظران قرآنی و ضمن ارائه‌ تفسیر صحیح از آیات مربوط به مقایسه دیدگاه قرآن در این زمینه با تورات بپردازد.

خلاصه ماشینی:

"و اینک بعد از این مقدمه،به آیه 42 از سوره مبارکه یوسف(ع)برمی‌گردیم:"و قال للذی ظن أنه ناج منهما اذکرنی عند ربک فأنساه الشیطان ذکر ربه فلبث فی السجن بضع‌ تفسیر مجمع البیان در این خصوص می‌نویسد"(فأنساه الشیطان ذکر ربه):یعنی شیطان در آن حال خدای تعالی را از یاد یوسف(ع)برد و به جای آن‌که به خدای سبحان استغاثه کند و نجات‌ لذا مفسرانی که توسل به غیر خدا از ناحیه یوسف علیه السلام را نوعی ترک اولی می‌دانند و می‌گویند که امکان وقوع آن از پیامبران منتفی نیست و منافاتی با بحث عصمت آنان ندارد باید و اما این بحث از آنجا شروع می‌شود که ملک مصر خوابی می‌بیند که در قرآن کریم بدین‌گونه بیان شده است:"و قال الملک انی أری سبع بقرات سمان یاکلهن سبع عجاف و سبع سنبلات خضر و أخر یا خواهد شد که یوسف علیه السلام بخاطر تأویل رؤیای ملک از زندان آزاد شده است و زیربار تفصیل این نکته در آیه 50 از همین سوره یوسف(ع)آمده است. حال چگونه ممکن است،عزیز مصر که خود قبلا متوجه کید زن خود شده و به یقین دانسته است که یوسف پاکدامن بوده و هیچ خیانتی به همسر وی نکرده‌ این حرف زمانی درست است که اولا عزیز مصر از حقیقت امر،غافل بوده و یوسف(ع) 2-پیامبری همچون یوسف(ع)که به تعبیر قرآن«انه من عبادنا المخلصین»(یوسف،24)است و از طرفی دیگر به خدا پناه می‌برد و می‌گوید:"معاذالله انه ربی أحسن مثوای انه لا یفلح‌ "که خود قرینه‌ای است که این آیه این‌گونه معنی شود که یوسف گفت:من به اربابم(عزیز مصر)خیانت نمی‌کنم چرا که او"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.