خلاصه ماشینی:
"اما فراتر از مساله ایجاد چنین اطمینانی،چالشی است که به چند گانگی تاثیرات رشد اینترنت از جمله اسپمها،مسایل حریم شخصی و حفاظت از اطلاعات،حفاظت از منافع مشتریان و جرایم الکترونیکی باز میگردد،که باید با همکاری، تشریک مساعی و هماهنگی در وضع قوانین لازم و افزایش سطح آگاهی در این زمینه در سطح کشورهای اسلامی در راستای رسیدگی به این قبیل مسایل امنیتی و دیگر موارد لازم در ایجاد اطمینان در کسب و کار الکترونیکی اقدام نمود.
11-بخش خصوصی باید به عنوان شریک اصلی در توسعه تجارت الکترونیکی در نظر گرفته شده و پیشرو توسعه بکارگیری فناوری مخابراتی اطلاعاتی و تجارت الکترونیک در کشورهای عضو قرار گیرد،دولتها نیز باید با تدوین سیاستهای ملی در این زمینه از جمله کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی باید روشهایی را نظیر فعالیتهای تجارت الکترونیک در جهت تقویت روابط و اعتماد بین بخش خصوصی و مشتریان و کارآفرینان به کار گیرند.
12-توان بالقوه بسیاری در تجارت الکترونیکو فناوری اطلاعاتی مخابراتی برای گسترش فرصتهای تجاری،کاهش هزینهها، افزایش کارآیی،بهبود کیفیت زندگی و تسهیل مشارکت گسترده شرکتهای کوچک و متوسط در تجارت جهانی وجود دارد و تجارت کسب شده در کشورهای اسلامی نیز موید آن است که تجارت الکترونیکی و فناوری مخابراتی اطلاعاتی تاثیر بسزایی در جامعه و فعالیتهای اقتصادی آن دارند.
2-محیط لازم برای رشد و توسعه تجارت الکترونیک در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و بهطور خاص در مورد شرکتهای کوچک و متوسط دخیل در امر تجارت بینالمللی برای تسریع در روند پذیرش این نوع تجارت در کشورهای عضو باید ایجاد و الگوهای مناسب نیز میبایست تعریف گردند."