Skip to main content
فهرست مقالات

رشد و سیاست اقتصادی در ایتالیا: درباره نقش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چشم اندازجدید رقابت جهانی

نویسنده:

(7 صفحه - از 23 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : صادرات، ایتالیا، صنایع، اقتصادی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، رقابت، رشد، اروپا، اتحادیه اروپا، صنایع صادرات سنتی ایتالیا

خلاصه ماشینی:

"این سوال که به تازگی هم مطرح نشده، این است که آیا این الگو می‌تواند رشد کند و با ایجاد گرایش به سوی انتقال کارخانه و منابع خارجی که اساسا از طریق مد نظر قرار دادن قیمت هدایت می‌شوند،سازگار شود؟ ساختار بنیادی صادرات ایتالیا از سال 1960 تغییر قابل ملاحظه‌ای نکرده است(جدول‌ شماره یک)،این چهار بخش سنتی همواره‌ حدود دو سوم از کل را به خود اختصاص‌ می‌دهد. این تهدید نه تنها از امکان مصادره خارجی‌ صادرات خاص ایتالیا،که از سوی سرمایه‌گذاران‌ خود کشور نیز ناشی می‌شود،در صورتی که‌ آنها الگوی تولید سنتی را در شرایط عرضه‌ جدید دنبال کنند که به وسیله جهانی‌سازی‌ الگوی رشد ایتالیاعلاوه بر صادرات محوری،دو ویژگی‌ مهم دیگر نیز دارد:نخست، این الگو وابسته به چهار محصول تخصصی با کیفیت‌ بالاست که حداقل سه محصول‌ براساس طراحی می‌باشد. به علاوه،اگر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی‌ عمودی ایتالیا به‌طور عمده یا قابل ملاحظه‌ در صنایعی سهم داشته باشد که ایتالیا در آن‌ مزایای رقابتی دارد،همانطور که در صنایع‌ صادرات سنتی دارد،بنابراین می‌توان گفت در حالی که امروز رقابت خارجی می‌تواند کمتر در این صنایع نفوذ کند،خطری که به سوی آن‌ می‌شتابیم،خطر انتقال فناوری‌هایی است که‌ اکنون زیربنای آن مزیت را از طریق کیفیت‌ تولید و طراحی تشکیل می‌دهند. ویژگی‌های خاص الگوی ایتالیا-که عموما به عنوان صنایع صادرات سنتی درنظر گرفته‌ می‌شوند،متکی بر تجارت‌های کوچکی هستند که بخش‌های صنعتی را تشکیل می‌دهند- کشور را قادر به توسعه اقتصادی و رویارویی با چالش‌های رقابت خارجی ساخته‌اند،اما اکنون‌ با چند خطر مواجه هستند:خطر داخلی، خصوصا انتقال سرمایه‌گذاری به خارج و خطر خارجی،خصوصا تقلید از کالاهای خاص‌ ایتالیایی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.