Skip to main content
فهرست مقالات

الگوی ارتباطات در قرآن کریم

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 85 تا 110)

کلیدواژه ها :

قرآن کریم ،ارتباطات ،مدل ارتباطات

کلید واژه های ماشینی : ارتباطات، الگوی ارتباطات در قرآن کریم، قرآن، قرآن کریم، پیام، حکمت، مخاطبان، شخصیت، پیام‌فرست، ارتباط

ارتباطات را می‌توان بر اساس الگوهای مختلف،طراحی و مهندسی نمود.هدف نگارنده‌ شناسایی الگوی قرآنی ارتباطات در سطح میان فردی و اجتماعی است.به نظر می‌رسد الگوی‌ ارتباطی قرآن نه اقتدارگرا و نه مخاطب‌محور بلکه«حکمت»محور است.حکمت فرایندی‌ جمعی است.پرهیز از شخصیت‌محوری،خردورزی و اصالت‌محوری،مقدمات وصول به‌ جامعه‌ی«حکمت‌محور»است.از نگاه قرآنی،موعظه و مجادله-که استعاره‌ای از ارتباطات‌ احساسی و اقناعی است-در درون دایره‌ی حکمت مجازند.بر اساس حکمت که سطح‌ شخصیتی«فطرت»را هدف قرار می‌دهد،می‌توان کافه‌ی انسانها را مخاطب قرار داد و به سوی‌ «حق»دعوت نمود.مطلوب این است که مهندسی ارتباطات در جامعه‌ی اسلامی بر اساس‌ الگوی فوق صورت بگیرد.

خلاصه ماشینی:

"1-در بعد توصیفی سئوال این است که آیا انسانها در روابط اجتماعی به خواسته‌ی مخاطبان اهمیت‌ می‌دهند یا سعی می‌کنند مستقل عمل نموده و پیام موردنظرشان برای آنها اهمیت دارد؟ 2-در بعد تجویزی،باید پرسید راستی کدامین رویکرد مطلوب است؟آیا افراد می‌بایست در روابط اجتماعی مستقل بوده و تلاش نمایند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند و رسانه‌ها سعی نمایند مدیریت فرهنگی نموده و جامعه را بسازند؟یا بهتر است افراد در روابط اجتماعی منعطف بوده و همرنگ جماعت باشند و رسانه‌ها تلاش نمایند آئینه‌ی تمام‌نمای جامعه باشند؟ ج)از زاویه‌ی پیام نیز می‌توان سئوالات دوبعدی پیشین را این‌گونه مطرح ساخت؛آیا هنجارهای‌ اجتماعی و پیام‌های موجود در جامعه،ساخته و پرداخته‌ی مردان بزرگ است؟یا این‌که پیام،محصول‌ تعامل جمعی انسانها است؟به عبارت دیگر،توده‌ی مردم پیام‌ها را می‌سازند یا نخبگان؟حال از بعد تجویزی کدام واقعیت بهتر است؟آیا می‌بایست پیام‌ها محصول جمعی توده‌ی مردم باشد یا بهتر است‌ نخبگان در راستای هدایت توده،پیام‌سازی نمایند؟ در مکاتب مختلف راست‌گرا و چپ‌گرا،پاسخ‌های مختلفی نسبت به سئوالات مطرح شده ارائه‌ گردیده است که پرداختن به همه‌ی پاسخ‌ها در اهداف مقاله نمی‌گنجد. ازاین‌روی به پیروان خویش توصیه می‌کند اگر پیامی حتی از شخص ایشان نقل شد،مقهور شخصیت ایشان قرار نگرفته و به اتقان پیام بیندیشند،و در صورت عدم اتقان بدانند که بعید است این‌ خبر از پیامبر(ص)باشد و فرمود: «هرگاه حدیثی از من شنیدید که دلهایتان آن را شناخت و چهره‌ی شما از شنیدن آن باز شد و متوجه شدید که موضوع آن با شما نزدیک و موافق است،خود به آن بهتر از شما عمل خواهم کرد و شایسته‌تر برای انجام آنم،و هرگاه حدیثی از من شنیدید[به نقل از من‌]که دلهایتان از آن رمیده شد و چهره‌تان از آن درهم شد و متوجه شدید که موضوع آن با شما فاصله دارد و موافق نیست،من از همه‌ی شما از آن دورترم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.