Skip to main content
فهرست مقالات

واو و یاء

نویسنده:

(10 صفحه - از 385 تا 394)

خلاصه ماشینی:

"امروز مراعات این قاعده در حقیقت بدان میماند که در روز روشن کسی چراغ‌ برافروزد بدلیل آن‌که شب گذشته تاریک بوده پس البته در شعر نباید مجال لفظ را بر شاعر تنک کرد زیرا تنگی میدان لفظ باعث از دست رفتن معنی می‌شود و هرقدر ممکن است باید تسهیل در کار آورد عرب برای توسعه و تسهیل فتحهء مشبعه را با الف و ضمهء مشبعه‌ را با واو و کسره مشبعه را با یا در زبان وسیع خود قافیه می‌کند و ما در زبان‌ فارسی با لغات کم و محدود جای عجب است که امروز از قافیه کردن واو و یاء معروف و مجهول کناره بجوئیم مرحوم سپهر در کتاب براهین العجم زحمت بسیار کشیده تا کلمات معروف‌ و مجهول واوی و یائی را از هم جدا ساخته و در ضمن نسبت جهل و نادانی هم‌ بشعرای متوسط داده که دال و ذال و معروف و مجهول واوی و یائی را نشناخته‌اند و بر متاخرین هم میدان سخن را تنک ساخته و خود و پیروان او باین نکته پی‌ نبرده‌اند که انتفای این دو قاعده در نزد متوسطان برای انتفای موضوع است نه از راه جهل‌ و نادانی و چگونه میتوان باستادان مثل جامی که در تمام علوم ادبی تالیف گرانبها و جامع دارد نسبت جهل آن هم در این مسائل کوچک بر همه کس معلوم داد، نگارنده از روزی که این قواعد را در کتاب عروض و قوافی دیده و دانستم بحکم‌ طبع و ذوق مراعات آنرا واجب نشناخته و هیچگاه معنی و مضمون را فدای مراعات‌ واو مجهول نکرده و نمیکنم و در کتاب سرگذشت اردشیر 12 سال قبل برای آنکه‌ از این پس شاعران نسبت جهل بگوینده ندهند نسخ و الغای این قواعد را بعقیدهء خود گوشزد و منظور داشته‌ام و اینک بمناسبت مقام نقل و مقاله ختم میگردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.