Skip to main content
فهرست مقالات

زیبائی شناسی: تحلیل مسأله زیبائی شناسی

نویسنده:

(24 صفحه - از 12 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : زیبائی ،انسان ،لذت ،حیات ،مغز ،ذهنی ،حقیقت ،طبیعت ،روح ،هنری ،جمال ،معقول ،روانی ،قطب درون‌ذاتی ،احساس ،عینی ،افلاطون ،درک ،قطب درون‌ذاتی در مفهوم زیبائی ،نمودهای ،هستی ،واقعیت ،مطلق ،قطب درونی ،قانون ،قطب درونی به‌معنای احساس زیبائی ،دیدگاه ،مسئله ،مثال ،جهان

خلاصه ماشینی:

"از آن جمله: مرغ بر بالا پران و سایه‌اش‌ میدود بر خاک پران مرغ‌وش‌ ابلهی صیاد آن سایه شود میدود چندانکه بی‌مایه شود تیر اندازد بسوی سایه او ترکشش خالی شود در جست‌وجو ترکش عمرش تهی شد عمر رفت‌ از دویدن در شکار سایه تفت در مورد دیگر این مطلب را با استدلالی که شبیه به استدلال افلاطون‌ است،چنین بیان کرده است: قرنها بگذشت این قرن نویست‌ ماه آن ماه است و آب آن آب نیست‌ عدل آن عدل است و فضل هم‌ لیک مستبدل شد این قرن و امم‌ قرنها بر قرنها رفت ای همام‌ وین معانی برقرار و بر دوام‌ شد مبدل آب این جو چندبار عکس ماه و عکس اختر برقرار پس بنایش نیست بر آب روان‌ بلکه بر اقطار اوج آسمان جای تردید نیست که استدلال افلاطون و مولوی برای رد آن طرز تفکر که‌ میگوید:زیبائی یک پدیدهء عینی محض است که ما آنرا با حواس خود درک میکنیم‌ بسیار متقن و غیرقابل خدشه است،زیرا: اولا-تنوع زیبائی‌ها بقدری شدید است که جستجوی شباهت عینی میان‌ انواع زیبائی‌ها یکی از بی‌معناترین کارهائی است که ممکن است تصور شود بقول افلاطون چه شباهتی وجود دارد میان شب مهتاب و مثلا گل مایل به‌ قهوه‌ای که نقطه‌های سفید آنرا زیبا نموده است و چه شباهتی میان زیبائی یک‌ صورت زیبای انسانی و پر طاووس وجود دارد که بگوئیم:یک مفهوم‌ کلی عنوان زیبائی از آن نمودهای متشابه به انتزاع نموده و نام آنرا زیبا گذاشته‌ایم ثانیا-آنچه که محسوس است در جریان دگرگونیهای ذاتی و نمودی قرار میگیرد و هرگز بازگشتی ندارد و حتی قابل تکرار در یک صحنه مکانی و برههء زمانی‌ نیست،با این حال چه علتی دارد که مفاهیمی به‌عنوان حقایق و قوانین کلی و ثابت از نظم و نمودهای درون‌ذاتی و برون‌ذاتی قابل درک و پذیرش همگان‌ میباشد؟ استدلال افلاطون و مولوی میتواند پاسخگوی این هردو سئوال بااهمیت‌ بوده باشد،نهایت این است که استدلال مزبور ما را بطور قطع ملزم به قبول‌ ایده‌های کلی ثابت(به‌معنای مثل و واقعیتهای ماورای محسوس)در جهان‌ برون‌ذاتی نمی‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.