Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی: موسیقی را می خواهیم، اما چگونه؟ گفتگویی با سرپرست مرکز سرود و آهنگ های انقلابی

(4 صفحه - از 72 تا 75)

خلاصه ماشینی:

"اجتهاد نیز در این بعد چاره‌ای ندارد که تا قضایا برایش کاملا روشن نشده است درباره آن حرفی‌ نزند و اگر می‌بینیم که روزی از موسیقی حرف می‌زند آن را تحریم می‌کند و آنرا حرام می‌داند،برای آن‌ است که این موسیقی را گوگوش‌ها،ستارها،و فرخزادها،معرفی می‌کنند و یا هایده‌ها و گلپایگانی‌ها از این نام استفاده می‌کنند ولی آنکه سالم بوده‌ است چه؟ علی اکبر شهنازی‌ها و میرزا حسینقلی‌ها در خانه‌ هایشان می‌ماندند و جز عده‌ای از خواص که از هنر آنها استفاده نمی‌کردند. س-پس به این‌ترتیب اگر موسیقی بطور کلی‌ همچنان جای خود را از میان هنرها حفظ کرده است‌ چه‌نوع موسیقی مطلوب به‌نظر می‌آید؟ ج-بنده وقتی می‌خواستم در اینجا این‌ مسوولیت را داشته باشم سئوال کردم آیا می‌خواهید موسیقی را از بین برید تا به صفر برسد یا اینکه نه، می‌خواهید آنرا شروع کنید اما می‌گوئید صفر است‌ اگر می‌خواهیم به بالا برویم چون با درختی سروکار داریم که شاخ در هوا و ریشه در زمین دارد و نهایت‌ و کرانه ندارد پس می‌گوئیم که موسیقی هم یکی‌ از شاخه‌های این درخت باید باشد و نمی‌تواند از آن جدا باشد. گفتند موسیقی را می‌خواهیم اما کدام موسیقی‌ را؟و ما به‌طور طبیعی ناچاریم که سلامت را انتخاب بکنیم و سلامت در اوسط است و ما سلامت‌ موسیقی را که در ادوار تاریخی جستجو می‌کنیم‌ می‌بینیم که نه در دربار و نه در میان عوام بوده است‌ چرا که آن یک دیکته می‌کرده و این یک حتی اگر صوری بوده به ناچار می‌پذیرفته است،اما ما چه‌ می‌خواهیم:بله ما بتهوون را می‌خواهیم واگمونتش‌ را ویوالدی را می‌خواهیم و چهار فصلش را یا استراو- ینسکی را می‌خواهیم و در پرستش بهار او را و تمام‌ آنها را که رگه‌های سلامتی از انسانیت دارند را بی- شک می‌خواهیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.