Skip to main content
فهرست مقالات

محراب، جلوه گاه اصیل هنر تزئینی اسلامی

نویسنده:

(12 صفحه - از 152 تا 163)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هنر تزئینی اسلامی، گچ، مسجد، تزئین محراب جایگاهی پر ارزش، محراب مسجد، گچ‌بری، تزئین محراب، هنر گچ‌بری، ارزش‌های تزئینی محراب‌های مساجد ایران

خلاصه ماشینی:

"با گسترش معماری مساجد اسلامی ایران و رواج‌ هنر گچ بری در تزئین خانه‌های خدا،نمای ساده محراب‌ مساجد،وسیله این هنر رونق و جلوه‌ای خاص می‌یابد، هنرمندان مسلمان از قرن سوم هجری تجربه‌های نخستین‌ در هنر گچ بری را در تزئین محراب مساجد آغاز می‌کنند، در حقیقت بدنبال این تجربه و کار برد است که‌ هنر گچ بری صاحب اعتباری ویژه می‌گردد و سوای‌ محراب قسمت‌های عمده‌ای از مساجد مزین به‌ گچ بری‌های زیبا و ظریف می‌گردد،از نمونه‌های‌ با ارزش این هنر می‌توان باقیمانده گچ بری محراب‌ مسجد جامع عتیق شیراز نام برد که در ضلع جنوبی‌ مسجد و در بالای محراب هنوز باقی است و با تأسف‌ بدلیل زلزله‌های متعدد و تغییرات عمدهء ساختمانی‌ قسمت‌های مهم،گچ بری مسجد از میان رفته است. در این محراب،عالی‌ترین درجهء استادی و مهارت‌ در گچ بری و تزئین بکار گرفته شده است و در مقام مقایسه‌ با محراب‌های دیگر،از ویژگی و تزئینات گچ بری‌ خاصی بر خوردار است،از ان جمله تحول در اشکال (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مسطح و یکدست بودن زمینهء نقش‌ها را باید نام برد، برتری تزئینی محراب الجاتیو تا بدانجاست که به جرأت‌ توان گفت همانند و نظیری تا به امروز نیافته است و چونان‌ سندی معتبر از رشد هنر تزئینی اسلامی در مجموعهء پر ارزش هنرهای اسلامی مسجد جامع اصفهان‌ می‌درخشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.