Skip to main content
فهرست مقالات

سینما: چرا بدون اسلحه و فقط با دوربین اینجا هستید

مصاحبه شونده:

گزارشگر:

(12 صفحه - از 206 تا 217)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، فیلمساز، سینما، جنگ، فیلم مستند جنگی، خرمشهر، انقلاب، شهر، فیلمبردار، حرکت

خلاصه ماشینی:

"روزهایی هم که در آبادان‌ بودیم و این شهر محاصره شده بود فیلمهائی گرفته شده را شبها خاک می‌کردیم،آنروزها ستون پنجم دشمن فعال‌ کار می‌کرد و ما فکر کردیم اگر همین روزها یکدفعه آبادان‌ سقوط کند بعدها به هر حال آزاد خواهد شد و فیلمها که‌ شاهد خون شهیدانی بود که حتی گاه بر روی دور بین‌ می‌ریخت،متعلق به همین شهدا است و باید برای ثبت‌ در تاریخ،باقی بماند. به هر حال‌ وقتی که فیلمهای جنگ بی اینجا می‌آید و من پشت میز مونتاژ چندین ماه روی آن کار می‌کنم،به هر صورت آن‌ دریافتی را که از جبهه‌ها نداشته‌ام در درون آن‌ فیلمها پیدا می‌کنم و کنار هم می‌گذارم،برای من خط دراماتیک این فیلمها اهمیت دارد،برای من خرمشهر به‌ عنوان یک شهر اسطوره‌ای اهمیت دارد و برای دیگری‌ ممکن است چیز دیگری اهمیت داشته باشد. بهادری-تقسیم بندی فیلم مستند آنچنان که شما گفتید بحث بسیار گسترده‌ای دارد و اگر بخواهیم آنرا باز کنیم به تاریخ سینمای مستند بر می‌گردد و موجب‌ تطویل کلام می‌شود ولی مساله کلی این است که‌ رهنمودهای خودمان را در رابطه با انقلاب و جنگ از امام‌ می‌گیریم که کاملا روشن است و امام در پیام‌های‌ مختلف،این رهنمودها را روشن ساخته‌اند مثلا«همه‌ گرفتاریهای ما از آمریکاست»،«شیطان بزرگ‌ آمریکا است»،«هر چه فریاد دارید سر آمریکا بکشید»، «این دست آمریکا است که از آستین صدام بیرون‌ آمده است»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.