خلاصه ماشینی:
"این حقایقی بوده که فیلسوف را وداشته چنین شکوههائی بکند: ای دهر بظلمهای خود معترفی در خانقهء جور و ستم معتکفی نعمت بخسان دهی و نقمت بکسان زین هردو برون نیست خری یا خرفی 2-لذتطلبی و خوشگذرانی حیرت و سرگردانی،نفرت و انزجار از زندگی و بالاخره عوامل نکبت باری را که فیلسوف در این جهان مشاهده میکرد،روح لطیف و حساس او را،سخت آزرده ساخته بود.
(1)-این ابو العلاء است که میگوید: سجایا کلها غدر و حبث تو ارثها انا من عن انا من شدت تنفر معری تا آنجائی است که مرگ را بصفاتی وصف میکند،که خیام آن صفات را برای می و باده بکار میبرد.
مقصود اینست که وسیله آسایش ابو العلاء مرگ است ولی خیام برای آرامش روحی و درمان درهایش بمی پناه میبرد: می خوردن من نه از برای طرب است نی بهر فساد و ترک دین و ادب است"