خلاصه ماشینی:
"نیز ما می بینیم که او تمایل دارد که انسان های دیگر را در تقربش با خداوند سهیم کند تا آنها هم بتوانند مانند او باشند و اگر این انسان ها قطره ای از این اتحاد را بنوشند تناقض لطف را در طرق ناقص تجربه می کنند و ناگزیر می شوند بگویند: « من نبودم بلکه خدا بود» ]حال [آیا نمی توان آن را کلیدی برای فهم آن زندگی کامل که این پارادوکس در آن به صورت کامل و مطلق تحقق می یابد، یعنی زندگی عیسی که کمال بشر است، دانست؟ یا حتی نمی توان با درکی عمیق تر و مهم تر گفت که این زندگی، زندگی واقعی خود خداوند است؟ اگر این پارادوکس هرگز در زندگی های ناقص و ضعیف ما واقعیت نداشته باشد، به نظر نمی رسد که عین آن یا شبیه آن پارادوکس در راز تجسد در سطحی کامل و مطلق وجود داشته باشد.
اما نتیجه جالب، و در واقع بسیار مهمی که از این نوع تفسیر مجدد امروزی از آموزه تجسد حاصل می شود این است که این آموزه دیگر نمی تواند ادعای برتری محض مسیحیت ]بر سایر ادیان [را، که فهم سنتی تر از تجسد بدان معتقد بود، برتابد; زیرا اگر کسی بر طبق نظام های مسیحی کهن تر قائل باشد به این که جوهر الهی یک بار و فقط یک بار، یعنی در وجود عیسی مسیح بر روی زمین حاضر شده، نتیجه اش این خواهد شد که خداوند مسیحیت و نه دیگر ادیان را در وجود یک شخص بنا نهاده و قطعا پیامدش این خواهد شد که خداوند می خواهد همه ابنای بشر فقط مسیحیت را به عنوان دینی که برای آنها پدید آورده، برگزینند."