خلاصه ماشینی:
"2. علمای شیعه و همبستگی با سایر مسلمانان کسی که رساله های عملیه مراجع تقلید را ملاحظه کند، به خوبی می یابد که علما و فقهای شیعه، در مسائل مختلف، از طهارت و نجاست، احترام مال و جان، ارث، ازدواج، دیه و قصاص وسایر احکام میان شیعه وسنی فرقی قائل نیستند ومدرک این فتاوای ایشان، احادیثی است که درکتب فقه استدلالی به آن تمسک کرده اند که به عنوان نمونه حدیثی را از جواهر الکلام; یکی از مشهورترین کتاب های فقه استدلالی شیعه نقل می کنیم: حمران بن اعین از امام باقر(ع) نقل می کند که در ضمن حدیث مفصلی فرمود: «اسلام آن چیزی است که همه فرقه های اسلامی بر آن اند، دینی است که درآن، خون ها محترم شمرده می شود، قوانین ارث جاری می گردد، ازدواج جایز است، مسلمانان بر نماز و زکات و روزه و حج اجتماع کرده اند.
دسته پنجم: مسائلی که از جهت فقهی واعتقادی مورد اتفاق مسلمانان است، اما در عمل دارای سیره ای متفاوتند; مانند چگونگی صلوات بر پیامبر(ص)، باوجود اینکه در همه منابع حدیثی اهل سنت بر صلوات بر آل پیامبر(ص) همراه با صلوات بر آن حضرت تأکید شده است[37] اهل سنت در سخنرانی ها وکتابهای خود غالبا مقیدند به این احادیث عمل نکرده صلوات بر آل محمد را نیاورند، به گونه ای که تفاوت صلوات بین «صلی الله علیه و آله و سلم» و «صلی الله علیه و سلم» نشانگر این است که مؤلف کتاب شیعه است یا سنی.
طبرانی در المعجم الکبیر، ج5، ص166، ح4971، سمهودی در جواهر العقدین: ص233، هیثمی در مجمع الزوائد، ج9، ص258، ح14963، قندوزی حنفی در ینابیع المودة، ص296، متقی هندی در کنزالعمال، ج1، ص188، ح957، سخاوی شافعی در إستجلاب إرتقاء الغرف: الورقة21."