Skip to main content
فهرست مقالات

مرداد است نه امرداد!

نویسنده:

(15 صفحه - از 145 تا 159)

کلید واژه های ماشینی : مرد، اوستایی، زبان، ماه، میم، مرگ، ادبی، زندی، ناقد، زردشتی

خلاصه ماشینی:

"این بحثی‌که ناقد محترم در ریشهء پهلوی و اوستائی یا سانسکریت لفظ مرداد کرده‌اند و به‌ اعتبار معنی آن را امرداد دانسته‌اند،بیش‌از یک فانتزی لغوی و تصور ذهنی دربارهء لغت مرداد نیست و حقیقت هم غیراز این است؛زیرا تصور نمیکنم در سراسر ایران از دو هزار سال بدینطرف‌ که همواره صیغهء مرداد در زبان فارسی دری متداول بوده هرگز کسی از نام روز و ماه مرداد تصور مفهوم لغوی مذهبی کرده باشد و همانطور که اروپائیها از نام جولای و آگست یا ژویه و اوت خود ابدا یادی از جولیوس سزار و اگوستوس که منشأ تسمیه بوده‌اند،نمیکنند و عربها هم از ربیع زمستانی و جمادی و رجب آن مفهوم دیرینه‌ای را که در جاهلیت افاده‌ میکرده،ندارند،مردم کشورها نیز از معنی«مرداد»تصور مرگ و فنا و نابودی نمیکرده‌اند. چنانکه در ضمن مقابلهء سریع ترجمهء فارسی تازه اثر آقای موبد اردشیر آذرگشسب از خرده اوستا، که انجمن محترم زردشتیان طهران نسخه‌ای از آن را به من اهدا کرده است،با متن‌ کهنه‌ای که بخط فارسی در دسترس خود داشتم،علاوه‌بر برخی اختلافات لفظی و کم‌ وبیش؛که ممکن است از اختلاف نسخهء اساسی ترجمه با نسخهء خطی مورد مراجعه‌ پیش آمده باشد،در دعاها و ذکرهای مربوط به سی‌روزه و دوازده ماهه تصرف غریبی‌ کرده‌اند و دعاها و نیایشها که به صیغهء اوستائی بوده حذف‌شده و در عنوان روزها و ماهها که نسخه خطی نوشتهء سال هزار و شصت و هشت یزدگردی با مرکب سرخ همه‌جا «مرداد»نوشته(و به قیاس ترجمه فرانسوی دارمستتر که با مراجعهء چند نسخه از خرده‌ اوستا انجام پذیرفته است معلوم میشود که در همهء نسخه‌ها«مرداد»برای عناوین روز و ماه‌ سال نوشته بوده‌اند)آقای موبد اردشیر به پیروی از استعمال موبدان گجراتی که دستاموز نوکار دستوران کهن ایران بوده‌اند،مرداد را در این ترجمه و متن«امرداد»نوشته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.