Skip to main content
فهرست مقالات

آفرینش هنری و تجربه خلاق

نویسنده:

(10 صفحه - از 40 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : آفرینش هنری و تجربه خلاق، آفرینش، هنری، تجربه، جانور، وحدت، شعر، مولانا، مثنوی، شاعر

خلاصه ماشینی:

"بجاست که چند نکته روشن شود: نخست آنکه اگر بگوئیم پایه و مایه سائقه آفریندگی را میتوان در نیازهای آدمی جستجو کرد،رواست که‌ بی‌درنگ روشن کنیم که فرق این نیاز با نیازهای حیوانی چیست و جانور چگونه در قیدوبند نیازهای خویش‌ است و آدمی چسان از چنگ همین سنخ نیازها می‌گریزد و به وادی دیگری پناه می‌آورد. (به تصویر صفحه مراجعه شود)آدمی نیازمند،آفریده شده است،و بدین اعتبار،پایه و مایه سائقه آفرینندگی‌اش را نیز میتوان در نیازهایش‌ جستجو کرد،به شرط آنکه در این جستجو در پی نیازهائی باشیم که ویژهء زندگی انسانی وی هستند:نیازهائی که از احتیاجات حیوانی خود وی و جانوران دیگر متمایز و مجزاست. همانسان که مثنوی مولانا و غزلیات حافظ و گلستان سعدی چنین می‌کنند؟کوتاه سخن آیا نظریه علمی به ژرفنائی میرسد که آنرا بتوان آفرینش‌ خواند یا نه؟ اگر گفته شود که دانش تنها آن بخش از ذهن را که با استعدادهای هوشی و عقلی مرتبط است،درگیر می‌سازد، حال آنکه آفرینش تمامی ذهن را به خود مشغول میدارد،باید نتیجه گرفت که دانش را به جولانگاه آفرینش راهی نیست، چون بدین ترتیب علم نیازمند موج توفندهء احساس و عاطفه و نیز سرشاری و غنای شخصیت عالم نیست. هنگامی که ریزه‌کاریهای غرابت‌آمیز یک تابلو و وحدت برخاسته از این کثرت ما را به‌ هیجان میآورد و به تحسین یا اعجابمان وامیدارد،ما فقط رضا نمیدهیم که کار پذیرانه و منفعلانه و به تقلید از دیگران (به تصویر صفحه مراجعه شود) اثر هنری مورد تحسین را تأئید و تصدیق کنیم،بل میکوشیم تا در متن حرکت و فعل خلاقی قرار گیریم که هنرمند را به‌ آفرینش اثر موفق ساخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.