Skip to main content
فهرست مقالات

نگرشی بر امپرسیونیسم در نقاشی، پیکره سازی، ادبیات و موسیقی: طبیعت در بطن آفتاب

(20 صفحه - از 134 تا 153)

کلید واژه های ماشینی : امپرسیونیسم، نقاشی، موسیقی، رنگ، هنر، نور، آسمان، شعر، آب، سبک، امپرسیونیست، اشعار پاسکولی از تاثیرات امپرسیونیستی، سایه، مجسمه‌سازی، چهره، مونه، مجسمه‌سازان امپرسیونیست، پاسکولی، دبوسی، سیاهی، احساس، نقاشان جوان، مجسمه‌سازی امپرسیونیستی با هنرمندی، آثار، شعر پاسکولی، نقاشان و شاعران امپرسیونیست، ادبیات و موسیقی، در نقاشی، طبیعت در بطن آفتاب، سپید

خلاصه ماشینی: "پاسکولی به خوبی قادر به القای ترس و اضطراب انسان که زائیده شبی طوفانی است از طریق زمین و آسمان میشود تاثیر سمعی پس از این هیجان موقت و مملو از پژواکهای‌ وسوسه‌آور،اکنون سومین قسمت شعر پاسکولی‌ را در نظر می‌گیریم-شعری که تم آن رعدی‌ است که در دل شب با صدائی مهیب بگوش‌ می‌رسد و انسان چون کودکی وحشتزده و گریان‌ در مقابل این صدا به وحشت می‌افتد در بطن سیاهی شب در یک دم ناگهان رعد غرید به همراه صخره‌ای سنگین که به زیر می‌غلتد نعره کشید پیچید به پیش رفت آنگاه ساکت ماند و محو شد و سپس لالائی شیرین مادری بگوش رسید و حرکت یک گهواره تاثیر سمعی و بصری در این‌جا شاهد مثال دیگری هستیم که‌ چون تابلوئی از مونه است-منظره‌ای از برف در میان باد و طوفان و مجموعه‌ای از سپیدی برف- چهره کودکان و مادری که به تابلو جان‌ می‌بخشند برف می‌بارد،هوا از سپیدی موج‌ می‌زند زمین سپید است-برف از پی برف درختان نارون،خسته و کشیده،ناله‌ سرمی‌دهند برف سپید با چرخشی نرم می‌نشیند و باد ناگهان می‌وزد و کولاک خیابانها را درمی‌نوردد کودکان می‌گذرند-هق‌هقی از گریه مادری می‌گذرد و زنی که دعا می‌خواند اشعار پاسکولی از تاثیرات امپرسیونیستی، غنی است-برای مثال می‌توان از شعر زیر نام برد که در آن خورشید سرخ در آسمان شفاف‌ نمایان است طشتی بسیار بزرگ،سرخ‌فام در آسمان شیری شفاف بر خانه‌ها می‌تابد و درختان بلوط را در خیابانی پر از درخت و سیاهی منور می‌کند دانون زیو،11یکی دیگر از شاعران معاصر پاسکولی است و در شعر(شبانه)جهانی که او را احاطه کرده ترسیم می‌کند و ذهن خویش را مورد بررسی قرار می‌دهد-جملات دارای‌ هماهنگی و کوتاه و روانند در جلوی سنت آنا-جمعیتی از زنان‌ زحمتکش به درب آهنی بیمارستان فشار می‌آورند چهره‌های پر غم و درد چون چهره مریم، چهره‌های مغموم از زحمت و بیچارگی چهره‌های ترحم‌انگیز کودکان لاغر و زار با چشمان غمگین و کثیف آب نهر،آلوده بیمارستان،قرمز چرک با ده بخاری‌ دیواری آسمانی خاکستری-مرطوب-سرد در شعر بالا دانون زیو،با کلماتی کوتاه‌ تمامی آن‌چه را که در مقابل دیدگان وی‌ می‌گذرد به خواننده القا می‌کند-جملات‌ اغلب کوتاه هستند و کمتر از فعل در آنان‌ استفاده شده است و این ویژگی ناتمام گذاردن‌ جملات جهت القای بیشتر احساس هنرمند همان شیوه‌ای است که در نقاشی و مجمسه‌سازی این سبک نیز مشهود است شاعر احساسات خویش را در قالبی که بتواند برای‌ بیان اندیشه و احساس مؤثر باشد سریعا بازگو می‌کند چون ضربه‌های سریع و کوتاه و بلند رنگ بر روی بوم‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)آلفرد سیسلی:سیل در بندر مارلی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.