Skip to main content
فهرست مقالات

یادنامه حبیب یغمائی (1363 - 1280): از شمار دو چشم یک تن کم

(4 صفحه - از 50 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : رودوزی، رودوزی‌ها، هنر، رودوزی‌های، قاره‌ی، ایران، نخ‌های، زنان، دوره‌ی صفویه، سوزن‌دوزی

خلاصه ماشینی:

"گفتنی است،اکثر قریب به اتفاق هنرمندان دست‌اندرکار رودوزی‌های سنتی ایران را دختران و زنان با ذوق و صبور ساکن شهرها،روستاها و مناطق عشایری تشکیل می‌دهند و تنها در هنرهایی همچون قلاب‌دوزی رشت می‌توان سراغی از مدان هنرمندی گرفت که آثار بسیار با ارزشی را به وجود آورده‌اند. سوزن دوزی نقش کانتا، بیش‌تر در ناحیه‌ی راجشاهی،فریدپور و کوشتیا در کشور بنگلادش رواج دارد و از این نوع رودوزی برای تزوین محصولات متنوعی به صورت جانماز،سفره دستارخوان در اصطلاح محلی،روتختی،رویه‌ی کوسن،کیف و غیره استفاده می‌شود. 2-رودوزی‌های قاره‌ی اروپا هرچند که تاریخ شروع رودوزی در قاره سبز در پرده‌ای از ابهام قرار دارد، اما رودوزی‌های زیبای به جامانده از دوره‌های بیزانس،رمانتیک،گوتیک،و رنسانس،نشانگر توجه بانوان به قلاب‌دوزی ملیله‌دوزی و دیگر رودوزی‌ها در دوران‌های مذکور است. 3-رودوزی‌های آمریکای شمالی و آمریکای لاتین هرچند که رودوزی در کشورهای آمریکای لاتین،از جمله در مکزیک،از سابقه و قدمت به مراتب بیش‌تری در مقایسه با کشورهای آمریکای شمالی برخوردار است،اما بی‌تردید زیباترین رودوزی‌هارا باید مربوط به سرخ‌پوستان ایلات‌متحده‌آمریکا و کانادا دانست که تماما برای زینت لباس‌ها و پوشاک آنان انجام می‌شود؛هرچند که از مقدار و میزان این نوع ردودوزی‌ها،به علت پراکنده شدن سرخ‌پوستان و نیز روی آوردن آن‌ها به زندگی شهری و شهرنشینی،به شدت کاسته شده است. اگرچه نفوذ سلیقه‌های اروپایی از نظر طرح،نقش و رنگ‌آمیزی باعث شده است که برخی از رودوزی‌های تولیدی در مراکز کشورهای مطرح قاره‌ی مذکور دیگر اصالت پیشین را نداشته باشند،ولی به اختصار باید گفت که رودوزی‌های سنتی،بخشی از هنر نساجی مردم قاره‌ی آفریقا را تشکیل می‌دهند که در خدمت تزئین لباس‌ها، پوشاک و قطعات تزئینی دیواری و نیز سایر پارچه‌های دست‌باف قرار گرفته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.