Skip to main content
فهرست مقالات

هنرهای تجسمی: تلخیصی از تحقیقات آلکساندر پاپا دوپولو درباره مینیاتور: عرفان سهرودی در مینیاتور

(16 صفحه - از 94 تا 109)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، هنر، عرفانی، شاه، رنگها، تصویر، زیبایی، اسلامی، عرفان سهرودی در مینیاتور، زیبایی‌شناسی

خلاصه ماشینی:

"بخش نخستین این‌ تحقیقات که در شماره دوم شاهد آن بودیم، شامل بررسی و چگونگی پیدایش مینیاتور در قرن هفتم و تکامل آن از طریق کتب‌ «مقامات»و«کلیله و دمنه»میگردید که‌ تحت عنوان تصویرسازی،عالمی کوچک‌ برای انسان به چاپ رسید و ادامه آن با عنوان‌ جادوی رنگ مینیاتور،در چهارمین شماره،به‌ بررسی ضرورت رنگ‌آمیزی در تمامی سطوح، چگونگی و محدودیت آن و تنوع اشکال رنگها پرداخت و اکنون آخرین بخش از تحقیقات‌ فوق الذکر،نظری است بر محتوا و شکل در مینیاتورهای ایرانی-نمادگرایی عرفانی‌ و نقاشی ملل اسلامی. آیا نیازی هست که مجددا این نکته را یادآوری‌ کنیم که در مینیاتور«موضوع»اهمیت ندارد، بلکه نحوهء نشان دادن آنست که مهم است؟ اما«محتوا»ی تصویر،همانگونه که‌ هنرمندان مینیاتوریست ترک نقاشی کرده‌اند، خیلی کمتر از مینیاتورهای نقاشان ایرانی‌ واقعی‌گرایانه است و حتی می‌توان گفت که‌ هیچگونه شباهتی به واقعیت ندارد!مناظر و معماری‌های دیگر هیچگونه«حضور»ی ندارند، حتی زمانی که برخی از جزئیات در عمق نقاشی‌ شده‌اند. هنرمند حتی یک چهرهء جدید از انسان را که‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) 7-قرقاول-شاه ولی-ایران-اواخر قرن شانزدهم میلادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 8-زوج عاشق-نقاشی شده بوسیله افضل الحسینی-ایران-1646 میلادی هنوز از واقعیت فاصله زیادی دارد وارد مینیاتور می‌کند:او در حقیقت ابعاد شخصیت‌ها را با توجه به«طبقهء اجتماعیشان»نقاشی می‌کند، چنانچه در این مینیاتورها«کوتوله‌ها»و «غولهایی»را می‌بینیم که حتما نباید آنها را بازتاب واقعیت‌های طبیعی بپنداریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.