Skip to main content
فهرست مقالات

عظمت خطاطی اسلامی

نویسنده:

(22 صفحه - از 110 تا 131)

کلید واژه های ماشینی : خطاطی، خط، اسلام، هنر خطاطی، عربی، عظمت خطاطی اسلامی، نسخ، ابن مقله، کوفی، ابن بواب

خلاصه ماشینی:

"آیا این خط نبطی-عربی همان است که‌ اعراب آن را«مسند»می‌خوانند؟این خط از حروفی تشکیل شده بود که معمولا با یک یا دو سرکش عمودی یا مایل،همراه با یک قوس،یک نقطه یا یک قلاب مشخص می‌شدند. نبطی‌ها،چنان‌که از اسم‌های‌ خاص و برخی شواهد دیگر برمی‌آید،به لهجه‌ای‌ از زبان عربی تکلم می‌کردند،اما برای نوشتار زبان آرامی را بکار می‌بردند که در آن زمان زبان‌ تجارتی اصلی شرق قدیم بود. کوفی و نسخ چنان‌که منابع مربوط به آغاز اسلام گواهی‌ می‌دهند،هنر خطاطی خاستگاهی دوگانه دارد: یکی خطی گوشه‌دار و هندسی با طبیعتی متعالی‌ و باشکوه،که در اصل برای کتابت قرآن یا متون‌ مذهبی و ادبی بسیار گرانقدر بکار برده می‌شد؛و دیگر خطی منحنی،و سردستی که کاربرد روزانه داشت. (به تصویر صفحه مراجعه شود) صفحه آخر یک قرآن به خط نسخ با شماره حروف،کلمات و آیات ابن خلدون تغییر سبک‌های خطاطی را چنین تشریح می‌کند:«هنگامی که اعراب‌ امپراتوری خود را بنیاد نهادند و شهرها و نواحی‌ مختلف را به تصرف خود درآوردند،به ایجاد نظام‌ واحدی برای نوشتار احتیاج پیدا کردند. خطاطی و تاریخ ابن خلدون اشاره کرده است که نوشتار و هنر خطاطی هنگامی که تمدن اسلامی در اوج‌ تعالی خود بود شکوفا شد و همراه با افول آن از رونق افتاد. این آیه قابلیت‌ نوشته شدن و تزئین به صورت‌های مختلف نیز دارد و عرصه‌ای مناسب برای ارائه‌ی غنای هنر خطاطی بشمار می‌رود. صفحات کاملی از قرآن روی برخی از نماهای این بناها نوشته شده و گاهی ساخت صفحه‌ی دستنویس بعینه رعایت‌ شده و غالبا خط کوفی یا ثلث بکار رفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.