Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به موزه هنرهای تزئینی ایران: نمونه هایی نایاب از اندیشه و ذوق ایرانی

نویسنده:

(20 صفحه - از 132 تا 151)

کلید واژه های ماشینی : موزه هنرهای تزئینی ایران، هنر، موزه، موزه هنرهای تزئینی ایران نمونه‌هائی، ایران، مینیاتور، نقاشی، بافت، رنگ، خطوط موزه هنرهای تزئینی ایران

خلاصه ماشینی:

"ابولفضل ذابح نگاهی به موزه‌ هنرهای تزئینی ایران‌ نمونه‌هائی نایاب از اندیشه‌ و ذوق ایرانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) قاب آئینه روغنی لاکی-با نقش عرفا-منسوب به آقا باقر سده 12 هجری قمری آن رشته از آثار زیبا که نام هنرهای ایرانی به آنها داده می‌شود با شناسائی‌هائی که امروز از هنر و گونه‌های آن در دست هست در زیر عنوان هنرهای‌ تزئینی قرار می‌گیرد یعنی همه آنها آثار زیبائی هستند که گذشته از جنبه هنری از دیدگاه زندگی نیز سودمندند و بدینسان خود گویای آن هستند که به چشم هنرمند ایرانی در هیچ زمانی میان هنرهای زیبای محض یعنی‌ هنرهای مطلق و هنرهای تزئینی جدائی نبوده است. روی‌ این پرده قلا بدوزی زربفت با زمینه آبی نقشه کلیه‌ کشورهای آن زمان با کوهها و دریاها و رودها با نهایت‌ ظرافت ترسیم شده و بخصوص دو شهر مکه و مدینه به‌ خوبی به چشم می‌خورده و نام هر محل با خطوط زرین و (به تصویر صفحه مراجعه شود) جلد کتاب سوخت-سده 13 هجری قمری-موزه هنرهای تزئینی ایران یا سیمین و یا ابریشمین نوشته شده بود. در آغاز قرن نهم هجری متناوبا سه خط دیگر در میان خطوط اسلامی جلوه‌گر شد که باید آنها را خطوط خاص‌ ایرانی دانست زیرا اگرچه الفبای این خطوط همان الفبای‌ مأخوذ از عربی است ولی شکل و ترکیب آنها با سایر خطوط اسلامی متفاوت است حتی ترکیب و گردش‌ حروف در آنها شباهت به خطوط باستانی ایران یعنی‌ پهلوی و اوستائی دارد،این سه خط که بنام تعلیق- نستعلیق و شکسته نستعلیق شناخته شده است به تناوب‌ در ظرف مدت سه قرن وضع و ایرانیان با سلیقه مخصوص‌ خود در اندک زمانی شیوائی آن خطوط را به درجه‌ کمال رسانیدند و با اینکه سایر خطاطان دیگر ممالک‌ اسلامی مانند هندوستان و عثمانی و حتی مصر از این‌ خطوط تقلید کردند هیچگاه به پایه و مایه ایرانیان در آن‌ خطوط نرسیدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.