Skip to main content
فهرست مقالات

باروک، اوج تجربه رنسانس

(12 صفحه - از 152 تا 163)

کلید واژه های ماشینی : باروک، معماری، ایتالیا، سبک باروک، هنری، نقاش، سن، رم، معماری باروک، سبک معماری باروک ایتالیا

خلاصه ماشینی:

"بورومینی هنرمندی مبتکر در هرحال و شرایطی که برنینی با مدد از شیوه‌ خاص خود در معماری باروک شهرتی جهانی یافت، رقیب سرسخت او«بورومینی»با بنای کلیسای«سن کارلو»تحسین جهانیان را برانگیخت،مدت زمانی بعد «بورومینی»کلیسای«سن ایو»را ساخت که در آن نیز شخصیت و جسارت و ابتکار هنریش کاملا آشکار است،بنای سوم بورومینی«سنت آنی‌یز»در میدان‌ ناو و نادر رم است که می‌توان دگر بار شیوه خاص‌ بورومینی را بچشم دید،وی آنچنان شهرتی در زمینه‌ معماری و مجسمه‌سازی باروک یافت که بزودی شیوه‌ کار او از شهر رم به شهرها و کشورهای دیگر نفوذ کرد و مورد تقلید قرار گرفت. در میان هنرمندان نام آشنائی که در گسترش خارج از ایتالیا نقش مهمی داشتند باید نامی از هنرمند نام‌آور«پل روبنس»برد(1640-1577)وی‌ در آغاز جوانی سفری به ایتالیا کرد و مدت هشت سال‌ در آنجا اقامت داشت،هم در طول این مدت است که‌ شدیدا تحت تاثیر نقاشان باروک ایتالیا«کاراچی»و «کارا واجو»قرار می‌گیرد. باروک در اسپانیا اسپانیا در قرن شانزدهم چندان در زمینه تجربه‌ باروک گامی موثر برنداشت و به تعبیری هنرمند نام‌ آشنائی نیافت اما در کل سبک باروک در اسپانیا تحت‌ تاثیر کار«کارا واجو»و نیز نقاشان فلاندری بویژه‌ روبنس رواج یافت و مورد تقلید قرار گرفت. در زمان لوئی چهاردهم(1685-1660)باروک با کوشش هنرمندان فرانسوی و استفاده از ذوقیات خاص‌ هنر بومی فرانسه چندان در این کشور بارور شد که بیش‌ از آنکه سبک باروک فرانسوی خوانده شود دوره‌ کلاسیک فرانسوی نامیده شد که یادآور اعتلای هنری‌ ایتالیا در دوره رنسانس و یا عصر«پریکلس»در آتن بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.