Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو با محمد علی ترقی جاه، نقاش معاصر: طرح هایی ساده از زندگی و طبیعت

مصاحبه شونده:

(16 صفحه - از 224 تا 239)

کلید واژه های ماشینی : نقاش، هنر، طبیعت، رنگ، آناتومی، انقلاب، طرح، سوژه، طراحی، تکنیکی

خلاصه ماشینی:

"ما وظیفه داریم که پس از انقلاب اسلامی تمامی‌ لحظات را ثبت کنیم،مثلا آنمرد کشاورز یا کارگری که گوسفند بر دوش در نماز جمعه‌ شرکت می‌کند و شاید تنها گوسفندش را به‌ جنگ‌زدگان هدیه می‌دهد برای انسان خیلی‌ ارزش دارد،این ارزش‌ها را نه تنها برای مردم‌ خودمان که باید بدنیا نشان دهیم پس هدفی که شما دارید اینست که‌ موضوع محرومیت و مکتب و انقلاب در کارها بازتاب داشته باشد. تا حدودی‌ خلاف اینرا در سبک‌های جدید می‌بینیم: رنگ‌ها،رنگ‌های غلوآمیز هستند و آناتومی‌ مبهم است،آیا یک نقاش متفکر امپرسیونیست‌ بخاطر اینکه تفکر دارد و منظور از نقاشی را بیان یک حرکت و تجسم روح در رنگ و طرح‌ می‌داند دارای سبکی است آزادتر از قیود تکنیکی ولی نقاش رنسانس بخاطر توجه بیشتر به محتوا و نشان دادن اصل سوژه به‌ همانصورتی که از روایات برداشت میشود بسنده می‌کند و اثری را مطابق با ذهنیت خود بوجود می‌آورد. *شما تدریس نقاشی نیز می‌کنید؟ بله کلاسی خودم دارم و تازگی هم در یکی از مدارس شروع به تدریس کرده‌ام چون‌ فهمیدم که بچه‌های ما زحمتکش و با استعدادند و اگر از این سن روی به نقاشی بیاورند امید است که در آینده نقاشان خوبی در میان اینها پیدا شود. شما به تبلیغات خارجی،بخصوص در زمینه‌های هنری چقدر اهمیت می‌دهید؟ اهمیت بسیار زیادی دارد و فکر می‌کنم‌ که ایران بایستی در تمام نمایشگاهها و مجالس‌ حضور داشته باشد و بدور از جو تبلیغاتی که‌ ساخته و پرداخته بنگاههای تبلیغاتی غربی است‌ با مردم آنجا صحبت کند و مسائل انقلاب را با آنها مطرح سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.