Skip to main content
فهرست مقالات

سرشت وحی پیامبرانه و طرق دریافت آن

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 49 تا 68)

کلیدواژه ها : وحی ،مکاشفه ،رؤیا ،تجربة دینی ،الهام

کلید واژه های ماشینی : وحی، پیامبر، پیام، قرآن، دینی، خدا، رؤیا، قرآن کریم، سرشت وحی، کتاب مقدس، خداوند، تجربة دینی، حقایق، تجربه، نظریه، وحی قرآن، کلام، انسان، گزاره‌ای، وحی پیامبرانه، خواب، کلام خدا، سخن، پیامبران خدا وحی دریافت، تفسیر، اسلامی، پیامبر اکرم ( ص )، حال رؤیا وحی دریافت، تجربة دینی و کتاب مقدس، دریافت قرآن از سوی پیامبر

در ادیان ابراهیمی، وحی مبنای همة اعتقادات و اعمال دینی است. از این رو قرآن و عهدین، به عنوان عالی‌ترین تجلی این وحی، در میان پیروانشان از تقدس خاصی برخوردارند. الهی دانان مسلمان و مسیحی در این که پیامبران دارای مواجهه‌ای ویژه با خدا بوده به حقایقی فراتر از حس و تجربه دست یافته‌اند، متفقند با این حال، همیشه این موضوع مطرح بوده که ذهن و زبان و فرهنگ بشری پیامبران تا چه اندازه بر قالب و محتوای پیام‌هایشان اثر گذاشته است. نگارنده در این نوشتار نخست به بیان سه نظریه در ارتباط با سرشت وحی پرداخته است که عبارتند از: املای الفاظ؛ الهام حقایق؛ و تجربة دینی. پس از آن، سرشت وحی قرآنی مورد بحث قرار گرفته و در پایان راه‌های دریافت قرآن از سوی پیامبر اکرم(ص) به تحلیل نهاده شده است.

خلاصه ماشینی: "در این مقاله وحی رسالی (ابلاغی) و به خصوص وحی قرآن کریم را مورد کاوش قرار داده و این موضوع را به بحث نهاده‌ایم که چگونه پیامبران خدا وحی دریافت می‌کرده‌اند؟ آیا آن‌ها صرفا با یک حقیقت قدسی و وجودی متعالی مواجه بوده‌اند‌ و بدین وسیله تحول روحی یافته و سپس با آن خمیر مایة روحانی، متناسب با فضای فکری و فرهنگی زمان خود رهنمودهایی را عرضه کرده‌اند که در میان مردم به عنوان آیات الهی تلقی شده است، یا آن که سخن پیامبران، عین کلام خداست و یا می‌توان در این باره قایل به تفصیل شد؟ در قسمت دیگری از این مقاله چگونگی وحی بر پیامبران از طریق "رؤیا"، "بیداری با حواس باطن" و "بیداری با حواس ظاهر" را مورد بررسی قرار خواهیم داد. هم‌چنین این مؤلفان، مانند دیگر انسان‌ها با محدودیت‌های زبان و تنگناهای علمی دست به گریبان بوده‌اند، بنابراین اصولا مسیحیان نمی‌گویند که خدا کتاب‌های مقدس را بر مؤلفان بشری املا کرده، بلکه معتقدند که او به ایشان برای بیان پیام الهی به شیوة خاص خودشان و همراه با نگارش مخصوص و سبک نویسندگی ویژة هر یک، توفیق داده است. نتیجه آن که، با نظر به مطالب قرآن در مورد نزول فرشتگان و تمثل آن‌ها به شکل انسان، هیچ لزومی ندارد که بگوییم که پیامبر اکرم(ص) همیشه وحی را در حال غیر عادی دریافت می‌کرده است، بلکه ممکن است قرآن را با گوش ظاهر از فرشتة وحی شنیده باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.