چکیده:
واقعه «کشف حجاب» در ایران با توجه به فرهنگ اسلامی و تقیدات مذهبی مردم مسلمان و به دلیل تأثیرگذاری بر فرهنگ مردمی، از
پدیدههای مهم تاریخ کشور ما محسوب میشود. نفوذ سیاستهای دولتهای بیگانه از جمله روس، انگلیس و آمریکا و وجود مهرههای
تحت حمایت آنها از جمله وهابیت و غربزدگان از عهد قاجار تا عصر پهلوی، از جمله عوامل زمینهساز ظهور این واقعه میباشند. در
این مقاله، نقش صدیقه دولتآبادی به عنوان یکی از این عوامل، در زمینهسازی کشف حجاب مورد بررسی قرار گرفته است.
فعالیتهایی که وی در جهت تغییر فرهنگ مردم این کشور انجام داده و ارتباط وی با استعمارگران از جمله مواردی است که به آن
پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
» (3) یحیی دولتآبادی نیز در کتاب خودش، از فرقه بابیها و بهائیها تمجید کرده و شورشهای آنها را توجیه میکند (4) و بابیها و بهائیهای اصفهان را انسانهایی مظلوم و بیپناهی میداند که توسط مراجع دینی شیعیان، بخصوص آقا نجفی اصفهانی، در معرض انواع شکنجه و تلف شدن قرار دارند (5) و معتقد است که مجتهدان فقط برای کسب شهرت با بابیها طرف شده، آنها را آزار میدهند!
اقدام به تأسیس مدارس دخترانه صدیقه دولتآبادی با پیشنهادهایی که به دنبال ایجاد فضای تحصیل مطابق آداب و سنن مذهبی زن ایرانی بودند، موافقتی نداشت، بلکه در روزنامه زبان زنان، از دولت و وزارت معارف میخواست تا امکانات لازم برای گسترش تحصیل به سبک اروپایی را فراهم کنند.
رابطه دولتآبادیها با استعمار تلاش صدیقه دولتآبادی در خصوص برداشتن روسری و چادر از سر زنان ایران امری نیست که بر کسی پوشیده باشد و این امر ارتباط مستقیمی با سیاستهای استعمار در کشورهای اسلامی داشت، چنان که مستر همفر در خاطرات خود مینویسد: «در مسئله بیحجابی زنان، باید کوشش فوقالعاده به عمل آوریم تا زنان مسلمان به بیحجابی و رها کردن چادر، مشتاق شوند ...
» (1) یکی از کسانی که ظاهرا مخالف این قرارداد بود و اتفاقا پس از شکست این قرارداد هم به خاطر مخالفت خود، وجاهت ملی کسب نمود، صدیقه دولتآبادی بود؛ زیرا پس از کودتا، نه تنها توقیف از روزنامه او برداشته شد (از سال 1312 انتشار مجله جهان زنان به او سپرده شد) (2) ، بلکه تا آخر دوره رضاخانی نیز مصدر کار (کشف حجاب و بازرسی کل مدارس دخترانه) (3) قرار داشت.