Skip to main content
فهرست مقالات

فاطمه زهرا (ع)؛ الگوی جاودان انسان آرمانی

نویسنده:

(16 صفحه - از 41 تا 56)

کلیدواژه ها : اندیشه شرقی ،شناخت خود ،انسان هادی ،والایش خود

کلید واژه های ماشینی : انسان ،شخصیت ،تربیت ،فاطمه زهرا ( ع ) ،شناخت ،زن ،جریان ،آموزه‌های ،بینش ،خدا ،دین ،تعالی ،الگوی جاودان انسان ،وجود حضرت فاطمه ،انسان هادی ،بانوی بزرگ ،الگوی شخصیت سالم در تطابق ،فاطمه زهرا انسان هادی ،جهان ،هستی ،نگاه ،زندگی ،ترقی ،تربیت‌یافته آموزه‌های پیامبر ،خداوند ،الگوی تربیتی و شخصیتی ،اندیشه ،تعالیم ،جریان عظیم انسان هادی ،سنت

این مقاله کوششی است برای ترسیم خطوط کلی الگوی شخصیت سالم در تطابق با وجود حضرت فاطمه(علیها السلام) که در دو بخش تنظیم شده است: در بخش نخست، به سه محور اصلی تربیتی و وجودی حضرت فاطمه(علیها السلام) پرداخته شده که این محورها عبارتند از: وجود آن حضرت(علیها السلام) به عنوان صاحب ولایت مطلقه و اسرار باطنیه; وجود آن حضرت(علیها السلام) به عنوان تربیت یافته آموزه های پیامبر(صلی الله علیه وآله); و در نهایت، حضرت فاطمه(علیها السلام) به عنوان یک الگوی تربیتی و شخصیتی. در بخش دوم، از منظر «فرایند رشد شخصیت»، به شخصیت و وجود آن حضرت(علیها السلام) نگاه شده است. این بررسی در دو سطح «تعالی جهان بینی» و «معیارهای شناخت شخصیت های متعالی» به انجام رسیده است.

خلاصه ماشینی:

"ـ به او روی کند; نیازهایی مانند: ـ نیاز به صیانت، فعلیت و اعتلای تمام جنبه های شخصیت و تحقق خود و روند خود شدن و پرورش ویژگی ها و استعدادهای یکتای خود; ـ نیاز به حقیقت در همه عرصه های هستی; ـ نیاز به خوبی، نیکی، زیبایی و به معناداری زندگی و پرمعنایی آن; ـ نیاز به تعلق داشتن به وجودهای برتر از خود، نیاز به پیوند و ایمان و عشق به جهان، به هستی، به خداوند و به آرمان های برتر و نیاز به فراروی از دوگانگی و سر زندگی و فراشدن; ـ نیاز به فرارفتن یا استعلا از نقش فعل پذیر، نیاز به آفرینندگی و خلاقیت زندگی خویشتن (فرزند، اندیشه، هنر، تربیت خلایق و یا کالای مادی) و از این طریق، تأمین نیاز به آزادی و هدف داری; ـ نیاز به حس هویت و فردیت و یکتایی; هویتی که آدمی را با این احساس و خودآگاهی و شعور که «چیست و کیست» فردیت تکامل یافته ای می بخشد، بدان گونه که احساس می کند زندگی اش را با خود تدبیر می کند و در قلمرو فرمان خود است و دیگران به آن شکل نمی بخشند و در همین جهت، نیاز به یگانگی و تمامیت; ـ نیاز به نظم و قاطعیت; ـ نیاز به عدالت و قسط; ـ نیاز به استغنای تمامیت و جامعیت; ـ نیاز به موازین و ضوابطی برای جهت گیری بارور و همساز و همنوای تعامل با همه هستی; ـ همه این نیازها در نیاز به رویش و رستگاری و فلاح و کمال و توبه، یکجا حضور دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.