Skip to main content
فهرست مقالات

نفوذ تاریخی و منزلت علمی حضرت فاطمه (ع)

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 69 تا 84)

کلید واژه های ماشینی : حضرت فاطمه، منزلت علمی حضرت فاطمه، حضرت زهرا، زن، پیامبر، حضرت فاطمه ( ع )، تاریخ، حضرت فاطمه زهرا، علمی، معارف، مادر، بانوان شیعه، پیامبر اکرم، مقام مربی‌گری و منزلت علمی، تربیت، حضرت علی، روایت، خطبه حضرت زهرا، فرشته، بانوی بزرگ، تاریخ زندگی حضرت فاطمه، مقام حضرت زهرا، امام، حضرت خدیجه، نقش و نفوذ حضرت فاطمه، فرهنگ، باب معارف و منزلت علمی، فاطمه بنت اسد، حضرت زینب، خطبه‌های حضرت فاطمه

خلاصه ماشینی: "اشاره گفتمان حاضر در واقع جمع آوری دیدگاه هایی از سخنان حجج اسلام والمسلمین دکتر محمود تقی زاده داوری،([1]) علی اکبر رشاد([2]) و دکتر احمد بهشتی([3]) می باشد که در باب نقش و نفوذ حضرت فاطمه(علیها السلام) در میان مسلمانان و علل این تأثیر و نیز در خصوص مقام مربیگری و منزلت علمی و معارف فاطمی تدوین گردیده است. بهشتی: حضرت زهرا(علیها السلام) درس رسمی و مکتبی به شیوه متعارف نخوانده اند و در تاریخ نیز در این باره که ایشان نزد معلم و آموزگار خاصی (غیر از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله)) تحصیل کرده باشد، مطلبی وارد نشده است، ولی در عین حال، ایشان با وجود آنکه راه معمولی و طولانی کثرت تعلیم و تعلم را به طریق عادی طی نکرده، حایز بالاترین منازل و مراتب علمی است و هرگز نمی توان گفت: ایشان توانایی خواندن و نوشتن نداشته و از این موهبت محروم بوده است; چنان که درباره حضرت امیر(علیه السلام) هم در تاریخ ثبت نشده که ایشان در جایی خاص، دروس اکتسابی را به صورت مکتبی فراگرفته باشند، ولی در عین حال، بسیاری از کتابت ها و حتی کتابت قرآن و کتابت امور مربوط به پیامبر(صلی الله علیه وآله) و نگارش نامه ها را انجام می داد. بانوان شیعه: آیا از شواهد و قراین تاریخی می توان به این معنی نزدیک شد که وجود این بانو، در بین اهل بیت(علیهم السلام) محوریت ویژه ای داشته است؟ احمد بهشتی: بله وقتی حضرت زهرا(علیها السلام) وارد می شود، پیامبر(صلی الله علیه وآله) برمی خیزد و دست ایشان را می بوسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.