Skip to main content
فهرست مقالات

مادران امامان شیعه علیه السلام و نقش های سیاسی - اجتماعی آنان

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 7 تا 32)

کلیدواژه ها :

مادران ،مادران ائمه اطهار علیهم‌السلام ،نقش‌های سیاسی

کلید واژه های ماشینی : فاطمه بنت اسد، مادر، امام، امام حسن عسکری علیه‌السلام، سیاسی، مادر امام حسن عسکری علیه‌السلام، شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام، مادران ائمه اطهار علیهم‌السلام، زنان، اجتماعی

مادران ائمه اطهار علیهم‌السلام افزون بر نقش مادری و تربیت فرزندان، که در بخش پنهان تاریخ مطرح می‌شود، نقش‌های سیاسی ـ اجتماعی مؤثری نیز در بخش آشکارای تاریخ ایفا نموده‌اند. هم فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی مادران عرب و هاشمی مانند فاطمه بنت اسد، فاطمه زهرا علیهاالسلام ، فاطمه بنت الحسن و ام فروه مادر امام صادق علیه‌السلام (که به علت مشخص بودن موقعیت خانوادگی آنان و ارتباط با قبایل و تبار خویش بیش از دیگر مادران ائمه علیهم‌السلام در تاریخ یاد شده) و هم نقش و حضور سیاسی مادران غیرعرب، که عمدتا کنیز و اسیر بوده‌اند، در کنار نقش مادری ایشان قابل ذکر و بررسی است و مادران ائمه اثنی‌عشری در این زمینه، بهترین الگوی عملی برای شایستگی و بایستگی حضور سیاسی زنان شیعه هستند.

خلاصه ماشینی:

"هم فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی مادران عرب و هاشمی مانند فاطمه بنت اسد، فاطمه زهرا علیهاالسلام ، فاطمه بنت الحسن و ام فروه مادر امام صادق علیه‌السلام (که به علت مشخص بودن موقعیت خانوادگی آنان و ارتباط با قبایل و تبار خویش بیش از دیگر مادران ائمه علیهم‌السلام در تاریخ یاد شده) و هم نقش و حضور سیاسی مادران غیرعرب، که عمدتا کنیز و اسیر بوده‌اند، در کنار نقش مادری ایشان قابل ذکر و بررسی است و مادران ائمه اثنی‌عشری در این زمینه، بهترین الگوی عملی برای شایستگی و بایستگی حضور سیاسی زنان شیعه هستند. (قمی، 1361، ص 196) به دلیل آنکه از یک سو، زمان حضور وی در خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام کم بود و از سوی دیگر، در سال‌های 35 ـ 40 که دوران خلافت حضرت علی علیه‌السلام است، آن حضرت و فرزندانش به جنگ‌های «جمل» و «نهروان» و «صفین» مشغول بودند و گزارشی از حضور این بانو در عراق و کوفه نداریم، نمی‌توان نکته مهمی در زندگی ایشان یافت، اما آنچه مسلم است عدم حضور ایشان به هنگام نبرد «صفین» در عراق است؛ زیرا تولد امام سجاد علیه‌السلام بنا بر قول مشهور و أقوی، در مدینه بوده و این بانو در آن زمان نمی‌توانسته به همراه همسرش در عراق باشد. (کلینی، 1388، ج 1، ص 310 / طوسی، 1411، ص 198) با توجه به گزارش مزبور، می‌توان دریافت که انتخاب سه مورد از موارد مذکور، برای مصلحت و ایجاد انحراف در ذهن درباریان و دستگاه خلافت بوده است و وصی حقیقی آن حضرت امام موسی بن جعفر علیه‌السلام و حمیده مصفاة بودند و در زمان خفقان عباسیان، وصی قرار دادن یک زن و ذکر نام او در وصیت‌نامه نشانگر شخصیت والای علمی، سیاسی و اجتماعی اوست و این اتفاق برای اولین بار در مورد بانو حمیده اتفاق افتاد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.