Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی حاکمیت زن در اندیشه فقهی - تفسیری شیعه

نویسنده:

(52 صفحه - از 129 تا 180)

کلیدواژه ها : توسعه ،حاکمیت ،مشارکت ،سیاسی

کلید واژه های ماشینی : زنان ،سیاسی ،مشارکت سیاسی زنان ،روایت ،حاکمیت ،مشارکت ،مشارکت زنان در توسعه سیاسی ،مردان ،عقل ،حدیث ،مشورت ،حاکم ،دین ،حکومت ،توسعه ،جواز مشارکت سیاسی زنان ،مشارکت زنان ،لایه‌های مشارکت سیاسی زنان ،حاکمیت زنان ،عرصه‌های مشارکت سیاسی زنان حضور ،اجتماعی ،جامعه ،استناد ،اسلامی ،سیاست ،نقصان ،حق ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،علی علیه‌السلام ،حضرت علی علیه‌السلام

زنان افزون بر آنکه بیش از نیمی از جوامع انسانی‌اند، همواره در طول تاریخ تحولات بشر و از جمله تحولات سیاسی جوامع، نقش برجسته‌ای داشته‌اند. در خصوص موضوع «مشارکت زنان در توسعه سیاسی»، بین اندیشمندان و فقها، به‌ویژه معاصران اختلاف نظرهای جدی وجود دارد که به رویکردهای متفاوتی در حوزه تفکر و اجرا منتهی می‌گردد. گروهی با مشارکت سیاسی زنان و همه لوازم آن مخالف بوده و با اتکا بر فرهنگ‌های پیشین، رسالت او را محدود به خانه‌داری و انجام امور مربوط به تربیت فرزندان می‌دانند. اینان به دسته‌ای از آیات همچون آیه «قوامیت مردان بر زنان» و روایاتی با موضوع «منع از امارت زنان» و «منع از مشورت با زنان» و سایر ادله استناد می‌کنند. در مقابل، جمعی قایل به جواز مشارکت سیاسی زنان شده، مشارکت او را در تمامی عرصه‌ها جایز و لازم می‌دانند و با استناد به سیره معصومان علیهم‌السلام ادله مخالفان را نقد کرده، آنها را قابل استناد نمی‌دانند. گروهی هم صرفا منصب حاکمیت را برای زن صالح نمی‌دانند. در نوشتار حاضر، به تشریع سطوح و لایه‌های مشارکت سیاسی زنان در حوزه سیاست‌گذاری و اجرا با استناد به آموزه‌های دینی اقدام می‌گردد.

خلاصه ماشینی:

"«این احادیث از نظر سند، به‌گونه‌ای نیستند که بتوان با آن یک حکم تعبدی را اثبات کرد؛ زیرا در میان آنها، حدیث صحیح و معتبر وجود نداشت، تا چه رسد که بتوان با آن یک امر تکوینی و خارجی را شناخت و نیز به‌گونه‌ای نیستند که به عنوان خبر متواتر تلقی شوند؛ زیرا حدیث بدون سند، هزار عدد آن مشکلی را حل نمی‌کند، چگونه 12 عدد یا قدری بیشتر می‌تواند تواترساز باشد؟» (1) (مهریزی، 1382، ص 96) اگر فرض را هم بر صدور آنها از معصوم بگذاریم، از لحاظ دلالت و مضمون، دارای نکات قابل توجهی است که در ذیل به آنها می‌پردازیم: در روایات دسته اول و همچنین روایاتی که زنان از زبان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مذمت گردیده‌اند، سبک و سیاق مضامین با خلق و خوی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و شخصیتی که قرآن کریم او را «رحمة للعالمین» (2) معرفی می‌کند هیچ تناسبی ندارد. با فرض صدور روایات از معصومان علیهم‌السلام ، به بررسی محتوایی آنها می‌پردازیم، گرچه کمترین دقت در بعضی از احادیث مزبور، ما را از بررسی سندی بی‌نیاز می‌کند: در بین احادیث مذکور، حدیث 2 با توجه به قراین به کار رفته، در بیان مسائل خانوادگی بوده و این امر هیچ انصرافی به مسئله زمام‌داری و حکومت ندارد، به‌ویژه که در فراز پایانی روایت 2 از مواردی نام برده شده است که تناسبی با متون و آموزه‌های دینی ندارد؛ همچون رفتن به حمام، مجالس عروسی و عزا و مانند آن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.