Skip to main content
فهرست مقالات

قضاوت زنان در پرتو احکام ثانویه

نویسنده:

ISC (38 صفحه - از 128 تا 165)

کلیدواژه ها :

احکام ثانویه ،زن ،قضاوت ،قاضی منصوب ،قاضی تحکیم

کلید واژه های ماشینی : قضایی، زنان، قضاوت، قاضی، قضاوت زنان، قاضی تحکیم، فقهی، احکام، فقها، حقوق

یکی از موضوعات مهمی که همواره در فقه و حقوق به عنوان بحث روز مطرح بوده، بررسی صلاحیت زنان برای قضاوت است. بنابرنظر مشهور فقها، قضاوت زنان مورد تأیید نیست، اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دلایل آنان قابل نقد است. در این مقاله، پس از تبیین مفهوم قضاوت و انواع قاضی در فقه و حقوق (قاضی منصوب و منتخب)، صلاحیت زنان برای تصدی این منصب مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه، نظم کنونی حقوق ایران نیز در ارتباط با همین موضوع بررسی و ارزیابی می­شود. در پایان، با استفاده از ظرفیت احکام ثانویه، امکان جذب زنان واجد شرایط برای مشاغل قضایی تبیین شده است.

خلاصه ماشینی:

"خوشبختانه، اخیرا لایحه­ای برای تدوین آیین­نامه اجرایی این قانون، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، تا مقدمات اجرای قانون فوق و تشکیل نهاد قاضی تحکیم در ایران فراهم ­شود؛ لذا این پرسش مطرح می­شود که آیا زنان واجد شرایط می­توانند مانند مردان به عنوان قاضی تحکیم به اختلافات رسیدگی نمایند یا مانند قاضی منصوب مأذون، از این حق محروم هستند؟ این نوشتار با بررسی‌های فقهی و حقوقی، به پرسش­های فوق پاسخ داده است. 3-4) استخدام قضات زن با حکم ثانوی با فرض اثبات شرط مرد بودن در قاضی، و با فرض این که قضاوت در قوانین ما و در دستگاه قضایی همان قضاوت در متون روایی باشد، این سؤال مطرح می‌شود که آیا نمی‌توان به دلیل نیاز دادگستری به تکمیل کادر قضایی، از این حکم اولیه به طور موقت دست برداشت و به عنوان یک حکم ثانوی شرعی، اجازه استخدام زنان واجد شرایط را برای قضاوت صادر نمود؟ مسئولان ارشد دستگاه قضایی، کمبود قاضی را از مشکلات جدی قوه قضائیه می­دانند و همین مساله را ریشه بسیاری از مشکلات کنونی عنوان می­نمایند. بعضی از فقهای معاصر، بر ضرورت مجتهد بودن قاضی منصوب و منتخب تاکید کرده­ و معتقدند: «به نظر این جانب اجتهاد در قاضی مطلقا شرط است و غیرمجتهد و لو با تحکیم مترافعین صلاحیت برای قضاوت ندارد و در زمان غیبت هر کسی که مجتهد جامع الشرائط، باشد از قبل امام زمان (ع) منصوب جهت قضاوت است، بنابراین بحث در سؤالات مذکوره به عنوان قاضی تحکیم فائده معتد به ندارد. 2-5)از نظر فقهی، دلیل قابل قبولی بر نفی صلاحیت زنان برای قضاوت انتخابی (قاضی تحکیم) وجود ندارد و حق این است که آنان می­توانند در صورت توافق اصحاب دعوی، داوری میان آن دو را بپذیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.