Skip to main content
فهرست مقالات

تبلیغ در سیره و گفتار عارفان (11) - امر به معروف و نهی از منکر

نویسنده:

(14 صفحه - از 60 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : معروف، نه‌ی از منکر، تبلیغ، دین، خدا، مبلغان، مردم، نفس، عالم ربانی، نصیحت

خلاصه ماشینی:

"» عارف کامل امام خمینی قدس‌سره می‌گوید: «از عظیم‌ترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر و شریف‌ترین و دقیق‌ترین و شدیدترین آن‌ها از نظر تأثیر و دلنشین‌ترین آن‌ها ـ مخصوصا اگر آمر و ناهی، از علمای دین و رؤسای مذهب (اعلی الله کلمتهم) باشد ـ آن است که از شخصی صادر شود که خودش لباس معروف را ـ چه واجب و چه مستحبش را ـ پوشیده (و به آن عمل کرده باشد و از منکر [و ______________________________ 1 ـ جامع السعادات، ج2، ص312 و 313. در این رابطه عالم ربانی مولی مهدی نراقی رحمه‌الله می‌نویسد: «کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، لازم نیست عادل باشد و یا به آنچه امر ونهی می‌کند، حتما عمل نماید؛ زیرا اولا دلایل وجوب آن مطلق و بدون قید و شرط است. عالم ربانی علامه نراقی رحمه‌الله توصیه می‌کند: «کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، باید خوشخو و بردبار و شکیبا و قوی النفس باشد تا اگر نسبت به وی ناسزا گفته شد، پریشان خاطر و مضطرب نگردد؛ زیرا بیشتر مردم، پیرو هوا و هوس اند و اگر از میل و خواستشان باز داشته شوند، بر آنان گران می‌آید و چه بسا درباره بازدارنده، زبان بگشایند و سخنان درشت و زشت گویند و حتی کار را به بی ادبی و دشنام گویی بکشانند. در این جا ممکن است برخی از مبلغان و عالمان، دچار آفتی شوند که صاحب «جامع السعادات» بدان اشاره کرده، می‌نویسد: «[یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر] منع و انکار به زبان است یعنی، ابتدا با پند و نصیحت و اگر اثر نکرد با ترساندن و باز داشتن تا آن جا که نوبت به سخنان تند و درشت برسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.