Skip to main content
فهرست مقالات

تلاشی نو در تدوین مبانی، قواعد، منابع و روشهای تفسیر قرآن (3)

نویسنده:

(12 صفحه - از 67 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، تحریف، تحریف ناپذیری قرآن، دلایل تحریف ناپذیری قرآن، تفسیر، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، وحی، تحریف قرآن، کتاب، تحریف معنوی

خلاصه ماشینی:

"» کتابی که این همه حافظ و قاری و نویسنده دارد، چگونه ممکن است دست تحریف کنندگان به سوی آن دراز شود؟ شاهد دیگر بر عدم تحریف قرآن کریم، استدلال اهل بیت علیهم‌السلام برای اثبات حقانیتشان به همین قرآن موجود است، نظیر استدلال به آیات ولایت، ذی القربی و... اما محققان شیعه (1) از عصر ائمه علیهم‌السلام تا کنون ضمن توجه کامل به جایگاه با عظمت ثقل اصغر و مقام والای ولائی آنان، متن قرآن را متواتر می‌دانند که هیچ گونه تحریف لفظی در آن صورت نگرفته است و دلایل عقلی و نقلی و خود متن قرآن و روایات قطعی السند و دلالت را شاهد بر این مدعا می‌دانند و اثبات کرده‌اند که در همین قرآن موجود مقامات معنوی، علمی و سیاسی اهل بیت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به روشنی و بنحو مستوفا تبیین شده است و هیچ گونه نیازی به تشکیک در این سند قطعی الهی نیست. یا در تفسیر قرطبی آمده است که شما می‌توانید بجای «سمیعا علیما»، «عزیزا حکیما» بگوئی در صورتی که این بهتان بزرگی است به ساحت قرآن، زیرا اگر قرار باشد قرآن اینگونه قابل تغییر باشد، دیگر حجیت و اعتباری ندارد و به گفته آیت الله‌ خوئی رحمه‌الله باید بشود بجای «یس والقرآن الحکیم» بخوانیم «یس والذکر العظیم انک لمن الانبیاء علی طریق سوی انزال الحمید الکریم لتخوف قوما ما خوف اسلافهم فهم ساهون»، در حالی که قرآن می‌فرماید:«قل ما یکون لی ان ابد له من تلقاء نفسی ان اتبع الا ما یوحی الی» (8) ؛ «بگو: من حق ندارم که از پیش خود آن را تغییر دهم؛ فقط از چیزی که بر من وحی می‌شود، پیروی می‌کنم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.