Skip to main content
فهرست مقالات

سنت اعتکاف در آیینه احکام

نویسنده:

(9 صفحه - از 38 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : اعتکاف، استفتائات جدید مکارم شیرازی، مسجد، مسجد جامع، روزه، مکارم شیرازی، معتکف، عبادت، اعتکاف در آیینه احکام، استفتائات جدید

خلاصه ماشینی:

"» (2) مرحوم آیت الله‌ سید محمد کاظم یزدی در تعریف اعتکاف می‌فرماید: «هو اللبث فی المسجد بقصد العبادة بل لا یبعد کفایة قصد التعبد بنفس اللبث وان لم یضم الیه قصد عبادة اخری؛ (3) اعتکاف، درنگ کردن در مسجد به منظور عبادت است؛ بلکه بعید نیست که درنگ به قصد تعبد و بندگی بدون قصد عبادتی دیگر نیز کافی باشد. * نیت اعتکاف باید از اذان صبح ـ که آغاز روزه است ـ انجام پذیرد؛ بنابراین کسی که دیرتر از آن زمان به مسجد برسد آن روز نمی‌تواند اعتکاف را شروع کند. (1) مکان اعتکاف اعتکاف، تنها در مساجد خاص، صحیح است؛ بنابراین اگر کسی در خانه خود یا در حسینیه یا حرم معتکف شود صحیح نیست. * آیت الله‌ مکارم شیرازی: اعتکاف در مسجد جامع نیز صحیح است؛ هر چند احتیاط آن است که در یکی از آن چهار مسجد معتکف شود. (4) * بر معتکف لازم است که احراز کند مکان اعتکاف مسجد جامع است؛ یا به علم وجدانی خود یا شیاع شهری که مفید علم باشد و یا خبر دو عادل بر اینکه این مکان مسجد جامع محسوب شود. (4) * این سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است؛ بنابراین اگر بعد از طلوع فجر، گرچه چند دقیقه با تاخیر به مسجد برسد، آن روز جزو اعتکاف به حساب نمی‌آید و چنانچه قبل از مغرب روز سوم اعتکاف را قطع کند، افزون بر آنکه کار حرامی کرده اعتکاف نیز باطل است. (2) پرسش: آیا هرگونه روزه، هرچند استیجاری برای اعتکاف کافی است؟ پاسخ: آیت الله‌ فاضل لنکرانی: خیر؛ بلکه روزه اعتکاف باید به نیت کسی باشد که اعتکاف به نیت او انجام گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.